İşletme ölçeğimiz ne olursa olsun piyasanın bir parçasıyız. Hakkımızda son sözü her zaman piyasa söyler. Piyasa ‘serbesttir’ ama ‘yönlendirme’ ve ‘denetim’ altındadır. Denetimin ve yönlendirmenin istikameti “dönüşüm”dür; her konuda dönüşüm ve dönüşüm bir süreçtir.
Sürece ne kadar erken katılırsak o kadar önde oluruz.
Türkiye’de piyasa dijital uygulamalarla dönüşüyor. Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) bir tebliğ yayınlayarak 2019 yılında e-dönüşüm konusunda önümüze bazı görevler koydu. Bunları kısaca gözden geçirelim, hazırlığımızı yapalım ve son vadesinde gerçekleştirelim ki, hem ceza ödemekten kurtulalım, hem de işlerimiz yolunda gitsin.
1- Bazı işletmeler 2018 ve öncesinde e-Fatura uygulamasına kayıtlı mükellefler durumunda bulunmaktadır. Bu mükellefler 1.7.2019 tarihinden itibaren zorunlu olarak “e-İrsaliye” uygulamasına geçecekler. Bunu bir kenara yazsınlar.
2- Hangi sektörde olursa olsun sisteme kayıtlı olan tüm mükellefler, eğer brüt satışları (yıllık hasılat) 5 milyon TL ve üzerinde ise 1.7.2019 tarihinden itibaren zorunlu olarak, hem “e-Arşiv Fatura”, hem de “e-Fatura” uygulamasına başlayacaklar.
3- Toptan satıcı olan işletmeler için 1.7.2019 tarihinde başlayacak olan görev şu: Bir toptancı eğer bir gün (24 saat) içinde tek bir kişiye veya tek bir kuruma, toplam tutarı 50 bin TL ve üzerinde bir fatura düzenlemek durumda ise bunu “e-Arşiv Fatura” olarak düzenleyecek.
4- Sektörü ve ödevi konusunda tereddüt doğabilecek bazı işletmelere GİB tarafından isimleri zikredilerek 1.7.2019 tarihinden itibaren “e-Arşiv Fatura” zorunluluğu getiriliyor. Bu işletmeler şunlardır:
- e-Ticaret aracı hizmet sağlayıcıları,
- İnternet reklamcılığı hizmet aracıları
- İnternet ortamında ilan yayımlayanlar.
5- Şu husus da çok önemli. Gelir İdaresi riskli saydığı ya da vergiye uyumundan kuşkulandığı işletmelere de, –muafiyet sınırları içinde olsalar bile– yazılı bildirim suretiyle resen “e-Fatura” ve “e-Arşiv Fatura” zorunluluğu getirebilecek.
İşletmelerde, e-dönüşüm kapsamındaki bu zorunlu uygulamalara nasıl geçileceği, bilgi ve teknolojik hizmetlerin kimlerden hangi koşullarda temin edileceği yeterince bilinmemektedir. Okurlarımız 1 Temmuz 2019 tarihine kadar kendi durumlarını değerlendirmeli, hangi hizmeti nereden alacaklarını araştırıp öğrenmeli ve GİB’in ceza uygulamalarından korunmalıdırlar.
KAYITLI ELEKTRONİK POSTA (KEP)
‘E-Dönüşüm’ bir kişi veya işletme için kapsamlı bir süreçtir. Konumun e-Fatura/İrsaliye’dir ve yukarıda, 2019 yılında bu konuda işletmelerin zorunlu yapacaklarını özetledik. Ama iş burada bitmiyor, süreç devam edecek. İşletmelerde “e-dönüşüm”ün mevzuat referansı Türk Ticaret Kanunu’dur; bunun üzerinden yürümeliyiz.
‘Kayıtlı Elektronik Posta (KEP)’ sistemi ve bu hizmeti sağlayan yetkilendirilmiş firmalar var. Bu hizmet işletmeye neleri sağlar, görelim:
- Yasal olarak geçerli ve teknik olarak güvenli elektronik posta hizmetidir.
- KEP, bilinen elektronik postaya ilave olarak elektronik postanın;
Göndericisi görünen kişi/kuruluş tarafından gönderilip gönderilmediğini,
Alıcıya ulaşıp ulaşmadığını ve ne zaman ulaştığını, Alıcısı tarafından okunup okunmadığını ve ihtiyaç duyulması halinde elektronik postaya yeniden erişilebilmesi ile ilgili kanıtlama hizmetlerini sunar.
- KEP hesabı almak için Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun internet sayfasında yayınlanan Kayıtlı Elektronik Posta Hizmet Sağlayıcıları’na başvurulur.
KEP sistemiyle resmi, özel ve ticari her türlü belge veya yazı, kurumlar ve şahıslar arasında elektronik posta ile gönderilip alınabilmektedir. Başka bir deyişle yasal geçerli olarak elektronik yazışma ve bildirim (beyanname, bildirge, başvuru, bildirim, ihtar, ihbar, vb.) yapılabilmektedir. Kurum içi ve kurumlar arası yazışmalar, kamu kurumları ile özel sektör kuruluşları, vatandaşlar (gerçek ve tüzel kişiler) arasındaki her türlü yasal bildirim yapılması, belge gönderilmesi, elektronik fatura gönderilmesi, banka yatırım/kredi/kredi kartı hesap ekstreleri, online alışveriş siparişleri ve diğer her nevi sipariş gönderilmesi/alınması, dilekçe, başvurular, sözleşmeler, ihale teklifleri gibi sayısız alanda kullanılabilmektedir. Kâğıt, arşiv, postalama ve işlem maliyetlerinin düşürülmesi ve zaman kayıplarının azaltılmasıyla bürokrasinin daha etkin işlemesine, resmi ve ticari işlemlerin hızlı yapılmasına, ticari faaliyetlerin verimli yürütülmesine ve çevrenin korunmasına yüksek oranda katkı sağlamaktadır. Hem alıcı, hem gönderici olacaksanız ‘Elektronik İmza’ almalısınız. Aksi halde sadece ‘Alıcı’ olabilirsiniz.
PTT ile HAVELSAN arasında e-Dönüşüm işbirliği
HAVELSAN’ın e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-Defter gibi e-Dönüşüm uygulamaları PTT tarafından sağlanacak.
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi (PTT A.Ş.) ile HAVELSAN, 26 Aralık 2018 tarihinde e-Dönüşüm uygulamaları ile ilgili bir işbirliği protokolü imzaladı. İki kurum arasında e-Fatura ve e-Arşiv Fatura özel entegratörlük hizmetleri ile e-Defter uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirleyen protokole PTT A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Kenan Bozgeyik ile HAVELSAN Genel Müdürü ve CEO’su Ahmet Hamdi Atalay imza attı. Söz konusu protokole göre HAVELSAN’ın e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-Defter gibi e-Dönüşüm uygulamaları PTT A.Ş. tarafından sağlanacak.
PTT A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Kenan Bozgeyik, protokol imza töreninde yaptığı konuşmada Türkiye’nin iki millî kuruluşu arasındaki işbirliğinden duyduğu memnuniyeti dile getirdi. 178 yıllık köklü bir geçmişi bulunan PTT A.Ş.’nin günümüzde geniş kapsamlı ürün ve hizmetler sunduğunu ifade eden Bozgeyik, bu çerçevede kurumlarla yaptıkları işbirliklerine büyük önem verdiklerini kaydetti. Elektronik hizmetler ve teknoloji başta olmak üzere HAVELSAN ile her türlü işbirliğine hazır olduklarını belirten Kenan Bozgeyik, birlikte marka projeler geliştirilebileceğini söyledi.
HAVELSAN Genel Müdürü ve CEO’su Ahmet Hamdi Atalay ise HAVELSAN’ın yazılım alanında ulaştığı noktaya işaret etti. Teknolojiyi üretmenin yanı sıra ihraç etmenin de büyük önem taşıdığını vurgulayan Atalay, HAVELSAN’ın bu konuda da çalışmalar yürüttüğünü ifade etti. PTT A.Ş. ile yapacakları her türlü işbirliğinin kendileri açısından çok kıymetli olduğunu kaydeden Ahmet Hamdi Atalay, e-Dönüşüm uygulamaları ile ilgili protokolden de büyük memnuniyet duyduklarını söyledi.
HAVELSAN Yönetim Kurulu Başkan Vekili Mustafa Şenol’un da yer aldığı protokol imza töreninde iki kurum arasında teknoloji çalışma grubu oluşturulması yönünde görüş birliğine varılırken protokolün hayırlı ve uğurlu olması temennisinde bulunuldu.
E@dönüşümün neresindeyiz?
E@dönüşümün neresindeyiz?
En çok duyduğumuz şey aynı zamanda en az bildiğimiz şey olursa büyümek hayal olur. Türkiye’de 2.5 milyon KOBİ’yi ilgilendiren e-Dönüşüm konusunda adım adım öğreneceğimiz çok şey var ve ‘hemen’ başlamalıyız.