Murat Salman
Dijital Dönüşüm Uzmanı
İddialı bir başlık gibi gelebilir ama gerçek bu ve bunu ne kadar çabuk kabul edebilirsek, geleceğe o derece güvenle bakarız. Bu noktada alınması gereken ilk aksiyon ‘Dijitalleşme’nin ve ‘Dijital Dönüşüm’ün ne olduğunu anlamak. Çünkü anlamadığımız şeyle başa çıkamayız.
Dijitalleşme ve dijital dönüşüm iki farklı kavramlardır. Dijitalleşmeyi, bir örnek ile açıklamam gerekirse; eskiden birbirimize mektup yazarken, şimdi mail veya Whatsapp gibi uygulamalar üzerinden haberleşiyoruz. Gerçek hayattaki bir sürecin, dijital ortama taşınmasıdır, Dijitalleşme.
Dijital dönüşüm ise, müşteri odaklı olmaktır. Şöyle ki; cep telefonu almak üzere bir mağazaya girdiniz. Hedefleriniz, istediğiniz cep telefonuna kısa sürede ulaşmak, işlemlerinizi hızlı bir şekilde bitirmek ve mağazadan ayrılmaktır. Bunu aynısını dijital dünya için de düşünmelisiniz. Müşteriniz, internet sitenize kolay ulaşabiliyor mu? İnternet sitenizde aradıklarına hızlı bir şekilde erişebiliyor mu?
Dijital Dönüşüm, üç ana aşamadan oluşmaktadır. Bunlar; müşteri, veri ve inovasyondur. Dolayısıyla dijital bir gelecekte yer alabilmek adına dijitalleşmeli ve dijital dönüşüme de önem vermelisiniz.
‘Dijital Dönüşüm’ün Türkiye’ye artıları ve eksileri
Dijitalleşme, girişimciler ve KOBİ’ler için büyük birer fırsattır. Çünkü normal şartlar altında büyük markalar ile rekabet etmek çok zor. Fakat büyük firmalar dijitalleşmeye ve dijital dönüşüme gerektiği kadar hızlı yanıt veremiyor. Udemy girişimi de bunun en son örneklerindendir. Bir eğitim platformu olan Udemy, 3.25 milyar dolarlık bir marka haline geldi ve Kasım 2021’de Nasdaq borsasında yerini aldı.
Öbür taraftan Udemy, Türkiye’de kurulduktan sonra yatırımcı arayışına girdi. 57 başarısız denemenin ardından, soluğu Amerika’da aldılar. 58. denemelerinde 1 milyon dolar yatırım aldılar.
Yukarıdaki örnekten de anlaşılacağı üzere ülkemizde dijitalleşme tam olarak anlaşılmıyor. Pek çok firma dijitalleşmeyi, satış olarak görmekte. Bu da ülkemizdeki firmaların gelecekte var olabilmelerini etkilemekte. Kodak ve Thomas Cook gibi büyük değerler şu an yoklar…
Dijital dönüşüm noktasına geldiğimiz de ise bu konuda maalesef yol kat edemiyoruz. Malum müşterilere bakış açımız ortada. Dünyada halen en önemli pazarlama aracı kulaktan kulağa pazarlama. Bu da demektir ki müşterilerimize harika bir deneyim yaşattırmalıyız. İşte dijital dönüşüm de buna yardımcı oluyor.
Türkiye’ye artıları; müşterinin artık kral olduğunu anlayan işletmeler, çok hızlı bir şekilde büyüyebilirler ve global bir marka olabilirler.
Türkiye’ye eksileri; maalesef pek çok firma müşterilerini anlamaktan uzak. Böyle olunca hem yerel de hem global de büyük oyuncu olmak, sizin pazarlama bütçeniz ve rekabet ettiğiniz firmalara bağlı.
Dijital Dönüşüme Önem Vermeyen Markaları Zor Günler Bekliyor
Dijital Dönüşüme Önem Vermeyen Markaları Zor Günler Bekliyor
Dijital Dönüşüm, üç ana aşamadan oluşmaktadır. Bunlar; müşteri, veri ve inovasyondur. Dolayısıyla dijital bir gelecekte yer alabilmek adına dijitalleşmeli ve dijital dönüşüme de önem vermelisiniz. Dijitalleşme, girişimciler ve KOBİ’ler için büyük birer fırsattır.