Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın verilerine göre Türkiye, Pandemi’nin etkilerinin sürdüğü 2021’i 29 milyon ziyaretçi ve 24 milyar dolar turizm geliri ile kapatacak. 2022 turizm hedefi ise 12 aya yayılacak ve gastronomi turizmi ile desteklenecek sektör gelirinin 30 milyar dolara ulaşması yolunda. Şimdiden erken rezervasyon fırsatlarından yararlanmak isteyen yabancı turistler başta Antalya olmak üzere Akdeniz, Ege ve İstanbul otellerindeki yerlerini ayırtmaya başladı. Türkiye’de otel ve turizm grupları, dijital pazarlama ile bir adım önde bulunmaya çalışıyor.
E-turizmde 5 altın kural
Bu alanda 126 ülkede influencer ve dijital pazarlama çalışmaları yapan Digital Exchange’in uzman ekibi, “Zincir oteller ve tatil grupları sadece konaklama imkanlarını değil, bulundukları bölgeyi de anlattıkları dijital pazarlama ile e-turizmde başarıya ulaşıyorlar” bilgisini verdi. Digital Exchange ekibi, e-turizmde başarı için gereken 5 altın kuralı; ‘web sitesi’, ‘doğru içerik’, ‘call center yönetimi’, ‘doğru influencer kullanımı’ ve ‘sosyal medyada etkinlik’ olarak açıkladı.
E-turizmde dikkat edilmesi gerekenler
Rus; eğlence, Alman, İngiliz; deniz-güneş ister: Digital Exchange’in verdiği bilgilere göre; zincir tatil grupları Akdeniz Bölgesi’nde yoğunlukla. 1000 kadar önemli otel ve tatil mekanı var. Moskova, Berlin, Londra’da düzenlenen uluslararası turizm fuarlarına Pandemi nedeniyle katılamayan turizmciler dijital pazarlamaya ve E-turizme yöneldi. Böylece en büyük pazarlar Rusya, Almanya, Ukrayna, İngiltere gibi alanlarda başarı sağlandı. Çeşitli nedenlerle Amerika, Fransa gibi ülkelerden Antalya’ya turist çekmek zordu. Dijital pazarlama ile e-turizm sayesinde bu destinasyonlardan da turist geldi. Şimdi Antalya’da 70-80 ülkeden turisti görmek mümkün. Avusturalya’dan Ortadoğu ülkelerine kadar turist var. Turizmciler diyor ki ‘Dijital pazarlama yapmalıyız ama her pazarda değil.’ Her pazar özelinde dijital pazarlama yapılmalı, ama pazarlama dili mutlaka bölgeye göre farklı olmalı. Rus turist gece eğlencesine; Alman ve İngiliz deniz güneş kalitesine, Ortadoğulu turist kendisine daha özel mekanlarda hizmet verilmesi unsurlarına dikkat eder.”
E-Turizmde Antalya bölge bölge tanıtılmalı: Digital Exchange, e-turizmde fark yaratmak isteyen turizm şirketlerinin destinasyonlarda uygulayacakları stratejiyi iyi belirlemelerinin önemine dikkat çekti: “Pazarlama yaparken sadece Antalya’yı genellemek bile doğru değildir. Side, Lara, Kaş, Serik ayrı özelliklere sahip bölgeler. Burada Ege Bölgesi daha çok yerli turizme ayrılmış gibi. Bodrum ve Çeşme’nin yurt dışı tanıtım çalışmaları pek yapılmıyor. Öte yandan Antalya özelinde turizm şirketleri dijital pazarlamayı sadece otel odasında konaklama olarak sınırlandırmamalı. Bulundukları çevrenin özelliklerini de dijital pazarlamada dile getirmeliler. Bunu mimaride yakalayan; yeri gelince Kremlin Sarayı, yeri gelince Felemenk evlerinin replikalarını otellerinde kullanan şirketler farklı kültürlere farklı şekilde yaklaşmalılar. Dijital pazarlama yaparken; hedef kitleyi belirlemek ve ona uygun içerik üretmek, sadece oteli tanıtmamak; tatil sırasındaki deneyimi ön plana çıkartmak başarı sağlar.”
Sadece oteli doldurmak başarı getirmiyor: Otel gruplarının bir ticari işletme olduğunu ve doluluk ile cironun kendileri için çok önemli olduğunu hatırlatan Digital Exchange ekibi, şunları söyledi: “Bölgenin tanıtımı da turist sayısı ve ciroya önemli katkı yapar. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın ‘Go Türkiye’ çalışması çok önemli. Oteller dijital pazarlama yaparken E-turizm noktasında yüzde 60-70 oranında oteli doldurmak, yüzde 30-40 oranında da bölgeyi tanıtmak yoluna giderlerse doğru bir pazarlama yapmış olurlar.”
Termal turizm önemli yer tutacak: Türkiye’nin 12 ay sürecek ve gastronominin de ağırlık verileceği bir turizm pazarlamasını devreye aldığını belirten Digital Exchange’in ekibi, şu ifadeleri kullandı: “Bu yıl Avrupalı turistten yoğun bir ilgi söz konusu. Rusya, Ukrayna ve İngiltere ile Almanya’dan ciddi rezervasyon var. İngiltere, Almanya gibi ülkelerden yaza rezervasyon alıyoruz. Rusya’nın yanı sıra Balkan ülkelerinden de ciddi bir talep söz konusu. Sadece Antalya otellerini değil, bu yıl Afyon ve Kütahya’daki termal otellerini de ‘Her yaşta termal’ mottosu ile tanıtıyoruz. Bölgenin gastronomi zenginliğini de tatilcilere duyuruyoruz.”
Deneyimi anlatan oteller kazanır: Sosyal medyada dijital pazarlama yaparken E-turizm için Instagram, TikTok ve Facebook’un önde olduğunu anlatan Digital Exchange CEO’su Emrah Pamuk, “Rusya için VK gibi bölgeye özel kuruluşlarda çalışmalar yapmak gerekiyor” dedi. Pamuk, otellerin güzel ve yakışıklı çok takipçiye sahip infuluencer’ler ile havuz başında ya da odada fotoğrafa dayalı, daha çok görselliğin ön planda olduğu pazarlama çalışmalarının faydalı olmaktan uzak bulunduğunu paylaştı: “Önemli olan otel deneyimini anlatmaktır. Biz burada aile ile gidilecek otellere aile deneyimini anlatan influencerlar’ı, çiftlerin kalması için tasarlanmış oteller için ise çiftleri davet ediyoruz. Burada deneyimi ön plana çıkartarak bir sunum gerçekleştiriyoruz.”
Pamuk, otel gruplarının e-turizm çalışmalarında uygulaması gereken altın kuralları da sıraladı: “Otel grupları içinde hitap ettikleri tüm ülkelerin dillerini İngilizce, Almanca, Fransızca, Rusça ve Ukrayna dilini barındıran web sitelerine sahip olmalı. Bu web siteleri daima güncellenmeli. Otel odası fotoğraflarının yanında, tatil deneyimlerine yer verilmeli. İnfluencer marketing yaparken tüm guruplara hitap edilmeli. Turizm gruplarının sosyal medya hesapları aktif şekilde kullanılmalı. Dijital pazarlama çalışması call center altyapısı ile gerçekleştirilmeli. Her pazara aynı reklam dili ile hitap edilmeli.”
Cari açığa sağlık turizmi ilacı!
Türkiye’nin en önemli döviz sağlayan sektörlerinin başında gelen sağlık turizmi, 2022’dea 100 milyar dolarlık küresel pastadan, yüksek bir pay almayı hedefliyor. Türkiye’deki sağlık sektörünün teknolojik yatırımları, hekim kalitesi, ülkemizin coğrafi güzellikleri medikal turist sayısını artırırken, ülkemizin tanıtımının her geçen gün artması da sağlık turizminde Türkiye’yi dünyada parlayan yıldız haline getiriyor. 2020’de sağlık turizmi ile Türkiye’de ise 388 bin 150 hastadan 548 milyon 882 bin dolar gelir sağlandı. 2021’in ilk üç çeyreğinde ise 370.334 kişi sağlık hizmeti aldı, elde edilen gelir ise 704 milyon 262 dolar oldu. Bu rakamın bu yıl içerisinde 1.5 milyar doları geçmesi bekleniyor. Kulak Burun Boğaz Uzmanı Dr. Öğretim Üyesi Oğuzhan Oğuz, Türkiye sağlık turizminin resort turizminin getirisine göre daha yüksek getiri potansiyeline sahip olduğunu belirterek, Türkiye’ye gelen yabancı hastaların, sadece Türkiye’yi ucuz buldukları için değil, başarılı doktorları seçtikleri için de geldiklerini söyledi.
Türkiye’de turist başına yapılan harcama 830 dolara ulaştı
Turizm sektörü, her yıl 2 milyondan fazla kişiye istihdam sağlıyor. Türkiye 2021 yılı Kasım ayı verilerine bakıldığında, sektör yıl sonunda 28 milyon turist ağırlayarak 22 milyar dolar hedefine ulaştı. Veriler bu yıl turist başına yapılan harcamanın 650 dolardan 830 dolara çıktığını gösteriyor. 2022’de turizm gelirlerinin 30 milyar doları geçeceğine dikkat çeken Anadolu Ankara Turizm İşletmecileri Derneği (ATİD) Başkanı Birol Akman, “2022’de, 28 milyon olan turist sayısını 40 milyona turizm gelirini ise 30 milyarın üstüne çıkarmayı hedefliyoruz. 2023 yılı hedefimiz ise 65 milyar dolar hedefi ile turist sayısını 77 milyona ulaştırmak olacak.” Akman, Ankara’da 5 yıllık uzun vadedeki hedeflerinin kapasiteyi 5 milyon kişiye ulaştırmak olduğunu açıkladı.
Türkiye 2022’de 30 milyar dolar turizm gelirine; E-Turizm ile ulaşacak Turizmin çıkış yolu; E-Turizm
Türkiye 2022’de 30 milyar dolar turizm gelirine; E-Turizm ile ulaşacak Turizmin çıkış yolu; E-Turizm
Türkiye’nin turizm gelirleri ve turist sayısı Pandemi şartlarına karşın her geçen gün yükselirken, gerçekleştirilen E-Turizm faaliyetleriyle 2022 için Rusya, Ukrayna, Almanya, İngiltere ve Fransa gibi ülkelerden yapılan rezervasyonlarda önemli bir artış kaydedildi. E-turizm ile birlikte Türkiye’nin 2022 turizm hedefi; 30 milyar dolar.