Küresel salgın hayatımızdaki birçok alışkanlığı değiştiriyor. Hem tüketici hem işletmeler tarafında dijitalleşme en önemli gündem maddesi. Ticaretin dijitalleşmesi yani online alışveriş ödeme sistemlerini ve teknolojisini de içine almış durumda. Hem günlük hayatta hem ticari faaliyetlerde kullanımı artan ödeme hizmetleri ve ekosistemi hızlı büyüme sürecini sürdürüyor. Sektöre giren yeni oyuncular bir yandan rekabeti zorlarken bir yandan da daha güvenli ve etkin bir şekilde sektörün büyümesine de aracılık ediyor.
Sektörün mevzuatsal anlamda ilk adımı Payment Services Directive’in (PSD) 2007’de yayınlanmasıyla başladı. PSD ile sektöre yeni aktörler ve çözümleri dahil olurken tüketicinin daha güvenle ticari hayatı şekillendi. Yeni oyuncuların sektöre adım atması, pazarın büyümesiyle ihtiyaçlara daha iyi cevap vermek adına Avrupa Komisyonu tarafından Payment Services Directive 2 Aralık 2015’te yayımlandı.
Genç nüfus, değişen tüketim alışkanlıkları ve dijitalleşme ülkemizde ödeme sistemleri alanındaki gelişimi hızlandırıyor. Avrupa Birliği’nde uygulanan Ödeme Sistemleri Direktifi 2’nin mevzuat ve yönetmelik olarak henüz ülkemizde uygulanmıyor. Ülkemizde faaliyet gösteren ödeme ve menkul kıymet mutabakat sistemlerinin düzenleme ve gözetim yetkisinin yanı sıra 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren ödeme hizmetleri ve ödeme hizmeti sağlayıcıları ile elektronik para kuruluşlarının düzenlenmesi, lisanslanması ve denetlenmesinden sorumlu otorite Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası. Merkez Bankası sektördeki gelişmeleri takip ederek ekosisteminin sağlıklı büyümesine ilgili otorite olarak yön çiziyor.
Pandemi ödeme sistemlerini de büyüttü
Ödeme sistemlerinin hızlı gelişimi 2020’de pandemi sürecinin başlamasıyla en üst noktaya ulaştı. Bulaş riski ve hijyen kaygısıyla birlikte temastan kaçınma sektörde temassız ticaretin büyümesini sağlıyor. Dijital olgunluk düzeyinin artmasıyla ödeme sistemlerinin büyümesinin devam etmesi öngörülüyor. Ödeme sistemlerinin büyümesinin nedenlerinden biri de kredi kartı veya banka kartı kullanımın artması. Gelişmeler rakamlara da yansımış durumda. Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) açıkladığı verilere göre Eylül sonu itibarıyla Türkiye’de 82.1 milyon adet kredi kartı, 146.1 milyon adet banka kartı ve 53.2 milyon adet ön ödemeli kart kullanılıyor. 2020 yılının Eylül ayı ile kıyaslandığında kredi kartı adedinde yüzde 11’lik, banka kartı adedinde yüzde 4’lük, ön ödemeli kart adedinde ise yüzde 33’lük artış yaşandı. Toplam kart sayısı ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10 oranında artış göstererek 281.4 milyon adede ulaştı. Yılın ilk yarısında 709 milyar TL tutarında kartlı ödeme gerçekleşti. İnternetten kartlı ödemeler yüzde 77 büyüme ile 188 milyar TL’ye ulaşırken yılın ilk altı ayında yapılan temassız ödeme adedi geçen yılın aynı dönemine göre 3 katına çıktı.
Sektöre ilgi artıyor yeni trendler ilgi çekiyor
Ödeme sistemlerindeki büyüme rekabeti de beraberinde getiriyor. Sektörde faaliyet yürüten firmaların yurtdışına açılma hedefi bulunuyor. Sistemdeki yenilikler, dijitalleşme, teknoloji sektöründeki yeni trendler de yurtdışı büyüme vizyonu olan firmalara avantaj sağlıyor. Sektörde önümüzdeki dönem ağırlık kazanacak teknolojilerden birini yapay zeka oluşturuyor. Yapay zekanın hem güvenlik alanında hem de kullanım kolaylığı sağlama nedeniyle sektöre büyük avantaj sağlayacağı öngörülüyor. Cep telefonunun pos cihazı olarak kullanıldığı bir dönemdeyiz. QR code okuyucular, mobil pos cihazlar, NFC terminalleri gibi her yerde her şekilde ödeme kolaylığı da sektöre avantaj sağlıyor.
Aktif Ödeme Kuruluşları
1) Aypara Ödeme Kuruluşu A.Ş.
2) Ceo Ödeme Hizmetleri A.Ş.
3) Dgpara Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşu A.Ş.
4) Efix Ödeme Hizmetleri A.Ş.
5. Elekse Elektronik Para ve Ödeme Kuruluşu A.Ş.
6) Faturakom Ödeme Hizmetleri A.Ş.
7) Föy Fatura Ödeme Kuruluşu A.Ş.
8) Global Ödeme Hizmetleri A.Ş.
9) GönderAl Ödeme Hizmetleri A.Ş.
10) İstanbul Ödeme Kuruluşu A.Ş.
11) Klon Ödeme Kuruluşu A.Ş.
12) Moka Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşu A.Ş.
13) MoneyGram Turkey Ödeme Hizmetleri A.Ş.
14) N Kolay Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşu A.Ş.
15) Nestpay Ödeme Hizmetleri A.Ş.
16) Octet Express Ödeme Kuruluşu A.Ş.
17) Ödeal Ödeme Kuruluşu A.Ş.
18) Paragram Ödeme Hizmetleri A.Ş.
19) Pay Fix Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
20) Paybull Ödeme Hizmetleri A.Ş.
21) Paynet Ödeme Hizmetleri A.Ş.
22) Paytrek Ödeme Kuruluşu Hizmetleri A.Ş.
23) Pratik İşlem Ödeme Kuruluşu A.Ş.
24) Ria Turkey Ödeme Kuruluşu A.Ş.
25) Sender Ödeme Hizmetleri A.Ş.
26) Trend Ödeme Kuruluşu A.Ş.
27) Tronapay Ödeme Hizmetleri A.Ş.
28) Vezne24 Tahsilat Sistemleri ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
29) Vizyon Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
30) Western Union Turkey Ödeme Hizmetleri A.Ş.
Aktif Elektronik Para Kuruluşları
1) Ahlatcı Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş.
2) Aköde Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
3) BELBİM Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
4) Birleşik Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para A.Ş.
5) BPN Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş.
6) CEMETE Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
7) D Ödeme Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
8) ERPA Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para A.Ş.
9) Fastpay Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
10) Faturamatik Elektronik Para ve Ödeme Kuruluşu A.Ş.
11) Hızlıpara Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para A.Ş.
12) IQ Money Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para A.Ş.
13) İninal Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş.
14) İyzi Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş.
15) Lydians Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
16) Ozan Elektronik Para A.Ş.
17) Paladyum Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
18) Papara Elektronik Para A.Ş.
19) Paytr Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşu A.Ş.
20) Sipay Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
21) TT Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş.
22) TURK Elektronik Para A.Ş. 23) Turkcell Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş.
24) UPT Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para A.Ş.
25) Vodafone Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.
26) Wirecard Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş.
Ödeme sistemlerinde yükseliş sürüyor
Ödeme sistemlerinde yükseliş sürüyor
Dijitalleşme alışverişte alışkanlıkları değiştirdi. Hem günlük hem ticari faaliyette kullanımı artan ödeme hizmetleri ve ekosistemi hızlı büyümesini sürdürüyor. Önümüzdeki dönem bu alandaki firma sayısının artması, teknolojik gelişmeler ve yeni trendler rekabeti daha da zorlayacak. Kullanıcıya avantaj sağlayan sistemin ekosistemiyle yaygınlaşması bekleniyor.