Lojistik endüstrisinin bugün taşıma ve depolama kavramının çok ötesinde modern ve teknoloji yoğun bir sektör haline geldiğini vurgulayan uzmanlar, üretimin ve tedarik zincirinin başarılı ve kesintisiz çalışabilmesinin yolunun; lojistik sektörünün olanakları, yeşil ve dijital dönüşümü, teknolojik yeteneklerinden geçtiğini kaydediyor. Günümüzde karayolu ve denizyolu taşımacılığıyla birlikte havayolları, hava kargo ve demiryollarının önemi giderek artıyor. Daha çevreci bir lojistik alt ve üstyapısı için ve tedarik zincirinin aksamaması noktasında; yeşil ve dijital dönüşümle birlikte intermodal ve / veya kombine taşımacılık stratejik önemde.
İklim krizi, Pandemi ile hızlanan dijital dönüşüm fırtınası ve e-ticaret pazarının hızlı gelişimi, lojistik ve taşımacılık sektörünü de yeniden şekillendiriyor. Yeni teknolojilere odaklanan sektör, ulusal ve uluslararası ölçekte yenilikçi hizmetler sunmaya devam ediyor. Küresel şirketlerin oyuna dahil olduğu e-ticaret pazarındaki hızlı ivmelenme, ‘Depolama ve Taşıma Hizmetleri’nde de muazzam bir dijital dönüşüme neden oluyor. Bu dönemde yeni teknolojilere, yeşil ve dijital dönüşüme yatırım yapan şirketler ve ülkeler, rekabette öne çıkacak ve küresel ticarette sürdürülebilirliği yakalayacak.
Lojistik, ‘talep ve stok yönetiminin yanı sıra taşımacılık, depolama, gümrükleme, sigortalama, katmadeğerli hizmetler ve terminal hizmetleri faaliyetlerinin eşgüdümlü yapılmasını gerektiren faaliyetler kümesi’ olarak tanımlanıyor. Türkiye’nin e-ticarette, karayolu, demiryolu, havayolu ve denizyolu taşımacılığındaki başarısı, altyapısına; özetle depolama ve taşıma hizmetlerindeki başarısı, dijital ve yeşil dönüşümündeki hızıyla da doğru orantılı büyüyerek devam ediyor. Uzmanlar, Türkiye’nin konumu, tüm coğrafyalara olan erişim olanakları, lojistik altyapısı, kendi sektörlerinde yetkin şirketleri ile çok daha önemli hale geldiğini, sadece bölgesel bir çözüm merkezi değil, tesisleri, depoları, karayolları, demiryolları, deniz ve hava limanlarıyla Dünya’nın lojistik hublarından biri olma yolunda olduğunu söylüyor.
Dijital dönüşüm harcamaları artış gösterecek
Günümüzde depolama sistemlerinde yüz tanıma, sesli ve ışıklı yönlendirme sistemleri hâlihazırda kullanılırken ilerleyen süreçte kullanım hacimlerinde artış beklendiğini ifade eden Ulusoy, “İnsan-makine etkileşiminin sağlandığı bu depolarda otomatik olarak yönlendirilen stoklama araçları, akıllı stoklama sistemleri, akıllı raflar, kendi rotalarını belirleyen sistemlerin kullanımı her geçen gün artarken depolama faaliyetlerinde verimlilik ve etkinlik sağlanmaktadır. Lojistik sektörünün bir diğer önemli süreci olan taşıma sistemlerinde ise GPS teknolojisi yardımıyla talep yönetimi, dağıtım merkezi ve depolar arasında yüksek etkileşim sağlanarak işletmeler araçlarını rahatlıkla takip ederken nakliye hareketlerini izlerken gönderiler hakkında sağlıklı bilgi edinebilmektedir” açıklamasını yapıyor.
Lojistik sektörüne yönelik yazılım ve robot üreten şirketlerin, derin öğrenme algoritmalarıyla mal tanımlama, analiz etme, sayma, seçme gibi süreçleri robotların yapabileceği hale getirdiğini kaydeden Ulusoy, yazılımlar sayesinde, bir robotun çok kısa sürelerde ürünü tanımladığını ve ürünün götürülmesi gereken yere ulaştırılmasını sağladığını aktarıyor: “Yazılım şirketlerinin geliştirdiği yeni yazılımlarla tedarik zinciri ve elleçleme süreçlerinin daha hızlı ve az maliyetli olacağı beklenmektedir. Depolama evresinde ürünleri yerleştiren, izleyen ve taşıyan robotlar bir insanın taşıyamayacağı kadar büyük paketleri kolaylıkla taşımalarıyla iş kolaylaştırıcı bir vasfa sahip olmaktadır. Böylece insan gücü, zaman alıcı fiziksel hareket gerektiren işlerde kullanılmamaktadır.”
Lojistik hızı, fiyatın önüne geçti
Hizmet İhracatçıları Birliği (HİB) adına HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi, Ticaret Bakanı Mehmet Muş’a sektör taleplerini ve beklentilerini aktardı. HİB Yönetim Kurulu Üyesi, HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi Başkanı Murat Baykara başkanlığındaki heyet tarafından gündeme getirilen konular; genel olarak, sınır geçişlerinde yaşanan sorunlar ve beklemeler, transit taşımalarda gecikmelere ve maddi kayıplara yol açan mevzuat kısıtlamaları ile AB ve Orta Asya ülkelerine yönelik taşımalarda yaşanan transit kotalar ve geçiş ücretleri oldu. Baykara, 5448 sayılı yeni destek paketleri ‘Hizmet İhracatının Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Desteklenmesi Hakkında Karar’, ‘Türkiye Bilişim Sektörünün Uluslararasılaşması ve E-Turquality (Bilişimin Yıldızları) Programı’ ve ‘Yurt Dışı Lojistik Dağıtım Ağlarının Desteklenmesi Hakkında Karar’ ile sektör için önemli teşvik mekanizmalarının oluşturulduğunu söyledi: “Küresel tedarik zincirlerinin, Dünya ticaret ve lojistik haritasının yeniden şekillendirildiği bu dönemde gelen bu destek paketi ile Türkiye ve Türkiye uluslararası yük taşımacıları ve lojistik hizmet sağlayıcıları olarak hizmet ihracatımızı 20 milyar dolar hedefine taşıyacak ve ülkemizin ekonomik kalkınma sürecini hızlandıracağız.”
Depolama ve taşımacılık hizmetlerinde öne çıkan yeni teknolojiler
Yapay Zeka (Al), Makine Öğrenmesi (Machine Learning), Derin Öğrenme (Deep Learning), Büyük Veri (Big Data), Endüstri 4.0, Nesnelerin İnterneti (IoT), Endüstriyel Nesnelerin İnterneti (IIoT), Veri Merkezleri, Sanal Gerçeklik Teknolojileri (VR-Sanal Gerçeklik, AR-Artırılmış / Zenginleştirilmiş Gerçeklik, MR-Karma Gerçeklik, XR-Genişletilmiş Gerçeklik Teknolojileri), Simülasyon Teknolojileri, Otomatik Tanıma ve Veri Toplama Sistemleri (OT/VT Teknolojileri), Hiperotamasyon, Bulut Bilişim, Dağıtılmış Bulut, Güçlendirilmiş Edge, Robot Teknolojileri, Otonom Robotik Sistemler, Robotik Süreç Otomasyonu (RPA), Otonom Araçlar, Dronelar, 3 ve 4 Boyutlu Yazıcılar (3D ve 4D Yazıcılar), 5G Teknolojileri, Siber Güvenlik, İş Zekası Çözümleri ve Uygulamaları, Mobil Uygulamalar, ERP (Kurumsal Kaynak Planlama), CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi), SCM /SCP Tedarik Zinciri Yönetimi / Planlaması, Tedarik Zinciri Mühendisliği, TMS (Taşıma Yönetim Sistemleri), Nakliye Yönetim Sistemi, Dağıtım Yönetim Sistemi, CMC (Konteyner Yönetim Birimi), CMS (Konteyner Yönetim Sistemleri), Dinamik Rotalama Sistemi, Yük Optimizasyon Sistemleri, GPS Sistemleri, Analiz Yazılımları, POD (Teslimat Yönetim Sistemi), APS (İleri Planlama Sistemleri), Stok Yönetimi, Depo Otomasyon Çözümleri, WMS (Depo Yönetim Sistemi), Bulut Tabanlı Depo Yönetim Sistemi, TOD (Tam Otomatik Depo), Akıllı Depo Sistemi, E-Ticaret Depolama Teknolojileri, Doküman ve Arşiv Yönetim Sistemleri, EDI (Elektronik Veri Değişimi), Elektronik Belge Yönetim Sistemleri, Elektronik Doküman Yönetim Sistemleri, E-Fatura, E-Arşiv, E-Defter, E-İrsaliye, Uzaktan Çalışma ve Web Konferans Sistemleri.
E-ticarette son 2 ay beklentisi: 500 milyar TL
Lojistik ve taşımacılık sektörünün gizli gücü; Depolama ve Taşıma Hizmetleri, dijital dönüşüyor
Lojistik ve taşımacılık sektörünün gizli gücü; Depolama ve Taşıma Hizmetleri, dijital dönüşüyor
İklim krizi, Pandemi ile hızlanan dijital dönüşüm fırtınası ve e-ticaret pazarının hızlı gelişimi, lojistik ve taşımacılık sektörünü de yeniden şekillendirirken; ‘Depolama ve Taşıma Hizmetleri’nde de muazzam bir dijital dönüşüme neden oluyor. Bu dönemde yeni teknolojilere, yeşil ve dijital dönüşüme yatırım yapan şirketler ve ülkeler, rekabette öne çıkacak ve küresel ticarette sürdürülebilirliği yakalayacak.