KobiEfor Sanayi Ekonomi Dergisi

Hız, kalite, inovasyon, sürdürülebilirlik: Dijital Dönüşümde Liderlik

DOSYA

Dijital dönüşüm sürecinin daha da hız kazandığı Yeni Normal’de, işletmeler klasik bir yöneticiden çok bir lidere ihtiyaç duyuyor. Bu değişim hızı, liderlerin yanı başında teknoloji liderlerine; “dijital liderlere” ihtiyacı öne çıkarıyor.

Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki baş döndürücü gelişme ise lider ile teknoloji liderini kendi bünyesinde buluşturan hibrit bir lideri; “dijital lideri” adresliyor. 
Dijitalleşme kasırgası büyük bir hızla tüm işletmeleri ve ekonomileri içine aldı ve dünyayı yeniden şekillendiriyor. Artık, yakın gelecekte dijital dönüşümünü gerçekleştiremeyen şirketlerin hayatta kalamayacağı bir öngörüden çok realite olarak karşımızda duruyor. Teknolojiye ve dijital dönüşüme yatırım yapamayan veya yapmayan şirketler için gelecek yok. Dijital dönüşüm sürecinin daha da hız kazandığı Yeni Normal’de, şirketler, işletmeler, örgütler ve ekonomiler bir yöneticiden çok bir lidere ve onunla birlikte yürüyebilecek bir “dijital lider”e ihtiyaç duyuyor. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki baş döndürücü gelişme, lider ile teknoloji liderini kendi bünyesinde buluşturan hibrit bir lideri; dijital lideri adresliyor.
Yapay zeka, robotlar, inovatif yeni nesil teknolojiler, devasa veri havuzlarının konuşulduğu dijital dönüşüm sürecinde, dijital liderlerin diğer liderlerden farklı yetkinliklere, yeni iş modellerine göre stratejiler geliştirebilecek hıza ve vizyona sahip olması gerekiyor.
Dünyanın dijitalleşme hızına ayak uydurabilecek hatta bu hızı zorlayacak ölçüde hıza, öngörüye ve vizyona sahip liderler, ipi göğüsleyenler olacak. İşletmenin dijital dönüşümü ne kadar kısa sürede olursa ve hızla uyumlanırsa o kadar başarı da beraberinde gelecek. Şirketin gelecekteki rekabet gücü ve sürdürülebilirliği dijital dönüşümünün başarısına ve bu dönüşümün mimarı dijital liderin başarısına bağlı olacak.
Dijital Liderlik nedir?
Klasik yöneticilik, işletmecilik ve stratejik düşünme yetenekleriyle dijital çağın araçlarını bilen ve kullanma becerilerini birleştirebilen lider. İnternet ve iletişim teknolojilerinde yetkindir. İş zekasına sahiptir. Stratejik liderlik, yeni eğilimleri, gelecek beklentilerini, işletmeyi götürmesi gereken yönü, iş yapma şeklini öngörme yeteneğine, bugünün yanı sıra aynı zamanda gelecekte müşterinin ne isteyeceğini kurgulayabilme yeteneğine sahiptir. Dijital çağı anlayan, teknolojinin kendisine nasıl bir avantaj sağlayacağıyla ilgili stratejik vizyona sahip, strateji, iş yönetimi ve bilgi teknolojilerine hakim hibrit bir lider.

Dijital Liderlik özellikleri
• Bilen liderden öğrenebilen lidere evrilebilen, ekibiyle birlikte çalışarak öğrenen lider daha çok saygı görür.
• Lider, işi en iyi bilenlere değil, en çok öğrenmeye açık kişilere yatırım yapar.
• Bilmese de merak eden, araştıran, öğrenen ve öğrendiklerini uygulayan ekibi oluşturur. 
• Vizyonu çalışanlar ve ekibiyle birlikte kurar, ilham veren liderdir.
• Hiyerarşik liderlik bakış açısıyla hareket etmez, kişilerle insani ilişkiler kurabilir, teknoloji ile çalışan arasında denge oluşturabilir, çalışanlarla empati yapabilir, sahici, samimi, yapıcıdır.
• Kişisel mentorluk yapabilir, takım yerine bireyleri tek tek yönetir. Ters mentorluk özelliğine sahip, yenilikçi ve girişimcidir.
• Müşteri önceliklidir, dijital iş süreçlerine göre yeni bir müşteri ekosistemi oluşturur.
• Değişimin temsilcisidir.
• Şirketin dijital dönüşüm vizyonunu yansıtan yeni bir dili vardır.
• Sorumluluğu paylaşır.
Şirketlerin teknoloji yatırımları arttı
KPMG’nin Harvey Nash ile gerçekleştirdiği, Türkiye dahil 108 ülkeden yüzde 12’si kadın BT (bilgi teknolojileri) liderlerinden oluşan 3 bin 645 BT liderinin katıldığı, “Değişen Bakış Açısı” başlıklı 2019 Küresel CIO Araştırması’na göre; teknoloji yatırımlarını artıran şirketlerin oranı son 15 yılın zirvesine çıktı. CIO’ların (Chief Information Officer-Bilişim Kurulu Başkanı), yüzde 54’ü, 2019’da bütçelerinin arttığını bildirdi ve şirketler maaşları da artırarak teknoloji liderlerine yatırım yaptı. Şirketlerin yüzde 44’ü önümüzdeki üç yıl içinde iş modelini kökten değiştirmeyi bekliyor.
KPMG Türkiye Teknoloji Lideri Alper Karaçar, verimlilik ve tasarrufa vurgu yapan şirketlerde bile teknolojiye yatırımın arttığını söyledi: “Bu yatırımların arkasındaki en büyük sebep, siber güvenlik, veri analitiği, yapay zeka, otomasyon ve dönüşüm. Ürün ve hizmet kalitesini iyileştirecek yatırımlar ağırlıkta. Çünkü bunlar doğrudan ciroya yansıyor.”
KPMG-Harvey Nash 2019 Küresel CIO Araştırması’nda öne çıkan bazı başlıklar şöyle:
2019’da bütçe artışı bildiren teknoloji liderlerinin sayısı en yüksek seviyede, bu eğilimin 2020’de de etkili olması bekleniyor. Teknoloji liderlerinin yüzde 52’si 2020 için bütçe artışı bekliyor.
Kuantuma şaşırtan yatırım: Her 20 şirketten biri tercihini kuantum bilişim teknolojisinden yana kullanıyor. Başlangıç aşamasında olan teknolojiyle ilgili kullanım oranı şaşırtıcı derecede yüksek. Kuantum bilişim teknolojisi yaygınlaştıkça, mevcut şifreleme tekniklerinin gereksiz hale gelmesi dahil olmak üzere bilişimi sonsuza dek değiştirebilecek bir teknoloji. Bulut bilişim giderek yaygınlaşıyor. Şirketlerin en az beşte biri küçük çaplı da olsa nesnelerin interneti, talebe bağlı platformlar, robotik süreç otomasyon ve yapay zeka teknolojilerini kullanıyor.
İş modelleri yıkılıp yeniden kurulacak: Şirketlerin yüzde 44’ü önümüzdeki üç yılda iş modellerinin radikal biçimde değişmesini bekliyor. Bu dijital bozulma ve tüketiciye yakın olma ihtiyacından kaynaklanıyor. Araştırmaya göre dönüşümden en çok etkilenen şirketler, ürünlerini en kolay dijitalleştiren şirketler. Telekomünikasyon sektöründeki teknoloji liderlerinin yüzde 57’si, yayın-medya sektöründekilerin yüzde 56’sı ‘büyük’ ya da ‘radikal’ bir dönüşüm bildiriyor.
Her beş iş arkadaşından biri robot olacak: Katılımcılara göre beş yıl içinde her beş işten birini robotlar üstlenecek. Beş çalışandan biri yazılım olacağı için insan kaynaklarının yapısı değişecek. Şirketlerin insan ve dijital işgücünü birleştiren, işbirliğine dayalı ve geleceğin işgücünü şekillendirip entegre edebilen stratejiler geliştirmesi gerekiyor.
Dijital liderlerin maaşı artıyor: 2019, teknoloji liderleri için iyi bir yıl oldu. İş memnuniyeti arttı, bütçeler büyüdü, maaşlar zamlandı. Şirketler teknolojiyle beraber, teknoloji liderlerine de yatırım yaptı. Katılımcıların yüzde 47’si ‘oldukça iyi’ seviyede maaş artışı aldı. Katılımcılara göre ‘Dijitalde Lider Şirketlerin’ ilk beş önceliği şöyle: “Yenilikçi yeni ürün ve hizmetler geliştirme, işletmeye tutarlı ve istikrarlı bir BT performansı sağlama, müşteri deneyimini geliştirme, iş süreçlerinin iyileştirilmesi ve operasyonal verimliliğin artırılması.”
Şirketler teknoloji benimseme hızını artırdı
2020 Dell Technologies Dijital Dönüşüm Endeksi verilerine göre şirketler günümüz iş ortamında teknoloji benimseme hızını artırdı. Birkaç ay içerisinde şirketlerin yüzde 80’i en azından bazı dijital dönüşüm programlarını hızlandırmaya başladı. 2020’nin ilk altı ayında CIO’lar, BT harcamalarını yeniden değerlendirirken; uzmanlar şirketlerin ortalama (ABD) bu yıl 3.4 trilyon dolar yatırmasını bekliyor.

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.