Ticari araçlar için kış lastiği kullanım zorunluluğu başladı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın düzenlemeleri kapsamında her yıl kış aylarını kapsayan 4 ay boyunca (Aralık-Nisan) şehirlararası yük ve yolcu taşıyan ticari araçlarda kış lastiği kullanımı zorunluluğu bulunuyor. Kış lastiği zorunluluğu 1 Nisan 2024’te sona erecek. Özel otomobiller için yasal zorunluluk olmasa da uzmanlar, kış aylarında can ve mal güvenliğiyle sorunsuz seyahat için karayollarında seyreden tüm motorlu araçların kış aylarında yaz lastiklerini değiştirerek kış lastiği kullanmalarını öneriyor.
Kış lastiği takmamanın cezası ne kadar?: Zorunlu olduğu halde araçlarına kış lastiği taktırmayanlara 2 bin 568 TL ceza uygulanacak.
LASİD (Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği) Genel Sekreteri Erdal Kurt, “Kış koşullarında gerekli önlemler alınmazsa; trafikte risk artabiliyor. Kış lastiği kış koşullarındaki karlı veya buzlu veya ıslak yola özel olarak tasarlandığı için daha fazla yol tutuşu ve daha kısa fren mesafesi sağlayarak bu riski en aza indiriyor; trafiğin akıcı ve güvenli olmasına katkı sağlıyor. LASİD olarak zorunluluk kapsamında olmasa da özel araç sürücülerinin de kış lastiği konusunda duyarlı olmalarını bekliyoruz” diyor.
Erdal Kurt, şu bilgileri veriyor: “Şirketlere önerimiz filolarının kış lastiği değişimlerini düzenli olarak uzmanına kontrol ettirerek yapmalarıdır, hatta doğru lastik bilinci konusunda araç kullanacak personele eğitimler verilebilir. Mecburi olsun olmasın günlük trafiğe çıkan bütün araçlara kış lastiği takılmasını tavsiye ediyoruz. Hepimiz aynı trafiği kullanıyoruz. Ortak trafikte ortak bilinç ve sorumluluk gerekiyor. Kurumsal, bireysel, ticari araçlar olmak üzere tüm sürücüler sadece kış lastiği hakkında değil lastikle ilgili merak ettikleri tüm bilgiler için lasid.org.tr web sitemizi ziyaret edebilir, sosyal medya hesaplarımızdan düzenli olarak lastiği anlatmaya devam ettiğimiz paylaşımlarımızı takip edebilirler.”
Sürdürülebilir lastik teknolojileri ve inovatif lastikler öne çıkacak
Erdal Kurt, otomotiv ve ticari araç pazarındaki büyümenin; lojistik endüstrisindeki gelişmenin 2023’te global lastik sektörüne de yansımaları olduğunu ifade ediyor: “Sektörümüzün 2024 ve 2025’te odaklanacağı konular sürdürülebilir lastik teknolojileri, yeni nesil otomotivlerin ihtiyaçlarına yönelik inovatif lastiklerin tasarlanması ve geliştirilmesi, doğru lastik seçimi ve doğru kullanım konusunda bilincin geliştirilmesi olacak.”
Otomotivde çığır açacak yeni bir dönem: Araç lastiklerinin aracı yolda tutan tek temas noktası olduğunu vurgulayan Kurt, şunları kaydediyor: “Güvenli trafiğin de en önemli unsuru olan lastiklerin bunu başarabilen olağanüstü bir teknoloji ile üretildiğini pek çok kişi bilmez. Lastik bu üstün özelliğini, üretim teknolojisinde 100 yıldan fazladır süren gelişmeler sayesinde sürdürüyor. Lastik endüstrisi üstün teknolojinin son nimetlerinden yararlanan, kendini sürekli geliştiren incelikli bir üretim sürecini kapsar. Lastik bileşenlerinin özenli seçiminden kalite kontrol yöntemlerine kadar her bir adımı titizlikle işlenir. Bugün gelinen noktada otomotivdeki yeni teknoloji düşük emisyonlu ve elektrikli araçların yaygınlaşmasıyla birlikte lastik endüstrisi de bu hızlı değişim ve dönüşüme adapte oluyor. Otomotivden gelen talebe göre lastik sektörü de inovasyonlar yapıyor. Gelecek 10 yılda, toplu taşıma ve ağır vasıtada da hayata geçecek akıllı araçlar için lastik teknolojisi gelişiyor. Sektörün gelecek vizyonu, tarih boyu olduğu gibi otomotivde çığır açacak bu yeni dönemde de sürdürülebilir teknolojilerle güvenli ve sürdürülebilir trafikte önemli bir rol üstlenmeye devam etmek olacak.”
Avrupa Yeşil Mutabakatı ve Avrupa Birliği (AB) regülasyonlarının uyum çalışmalarında tüm LASİD Üyeleri’nin sorumluluk alarak titizlikle katkıda bulunduğunu ve marka bazında da global olarak altyapı çalışmalarını yürüttüklerini belirten Kurt, LASİD’in mevzuat çalışmalarında ihtiyaç duyulduğunda sektör adına katkı sağladığını aktarıyor.
Kış lastiği hakkında bilinmesi gerekenler
‘Kış lastikleri konusunda bilinmesi gerekenlere ilişkin sorularımıza Erdal Kurt’un yanıtları ise şöyle:
Kış lastiği neden takılmalı?
“7 derecenin altındaki hava koşullarında yaz lastikleri fren mesafesi, yol tutuşu gibi özellikleri açısından araç performansının düşmesine yol açar. Bu olumsuzlukların azaltılması için kış koşullarına uygun tekniklerle donatılmış kış lastiklerinin kullanılması gerekir.
• Araç üreticisinin önerdiği ebat ve tip; yük sınıfı ve hız sınıfına uygun özelliklere sahip kış lastiği seçilmelidir. Bu bilgiler aracınızın torpido, kapı, bagaj kapağı içi veya kullanım kılavuzunda mevcuttur.
• Seçilen kış lastiğinin üzerinde mutlaka ‘Kış Lastiği’ (içinde kar tanesi deseni olan üç zirveli dağ) işaretinin olması gerekir.
• Aracın tüm lastiklerinin kış lastiği olması gerekir, çünkü aracın en kısa mesafede durması hareket edebilmesinden daha önemlidir. İyi bir fren performansı ve kararlılık için 4 tekerlekte de ‘Kış Lastiği’ gerekir.
Kış lastiğinin avantajları
• Kış lastiklerinin diş derinliği; yaz lastiklerine göre genellikle daha fazladır.
• Kış lastiklerinde desen doluluk oranı, standart lastiklere göre daha azdır. Böylece yol yüzeyindeki kar, buz, su, çamur gibi maddelerin oluklardan dışarı atılması daha kolay olur.
• Kış lastiklerinin sırt yapısı farklıdır. Kılcal kanalları ve dişli omuz blokları sayesinde karlı, erimiş karlı ve çamurlu yüzeylerde ilave çekiş sağlar.
• Kış lastikleri yüksek silika içeren özel karışımı sayesinde 7 derecenin altında sertleşmeyerek, tutunma özelliklerini korur ve ıslak zeminde sürüş emniyetini arttırır.
• 7 dereceden daha soğuk havalarda kış lastiklerinin fren mesafesi; gerek yaz lastiklerinden ve gerekse zincir takılmış lastiklerin fren mesafesine göre daha kısadır.
Kış lastikleri başta olmak üzere her mevsimde lastiklerin düzenli bakım ve kontrolleri önemlidir; düzenli lastik bakımı araçların yakıt maliyetlerinden, servis maliyetlerine kadar verimlilik sağlar; böylece lastikler mümkün olan en uzun süre en iyi performansı verir, ömrü uzar. Lastik bakımında dikkat edilmesi gereken noktaları ise şöyle sıralayabiliriz:
• Lastiğinizin diş derinliğini mutlaka kontrol etmelisiniz. Diş derinliğinin yasal sınır olan 1.6 mm’den daha düşük olmaması gerekir.
• Lastiklerinizin diş, topuk, yanak ve sırt kontrollerini yetkili servislere yaptırmanızı öneririz. Düzensiz aşınma, delinme, yıpranma ve yırtılma benzeri özürler mutlaka uzmanları tarafından incelenmelidir.
• Lastiklerinizin doğru ve teknik olarak uygun janta monte edilmesini sağlamalısınız. Doğru jant ölçüsü lastik üreticisinin belirttiği ebatlarda olmalıdır.
• Lastiklerinizin uygun basınç değerlerinde şişirilip şişirilmediğini kontrol etmeli ve lastiğinize aracınızın kullanma kılavuzunda önerilen doğru ve uygun havayı basmalı / bastırmalısınız. Dikkat, hava basıncı tercihen lastikler soğukken veya en azından 2 saat boyunca hareket etmemişken ölçülmelidir.
• Lastiklerinizin balans ayarlarını yetkili servislerde yaptırmalısınız. Unutmayın balans ayarı yapılmamış lastikler; sürücünün yorulması, erken lastik aşınması ve aracınızın süspansiyonunda gereksiz aşınmayla sonuçlanan titreşimlere neden olabilir.
• Lastiklerinizi aracınıza monte ettirirken, hep karşılıklı gelen bijonları sıkarak tam ve sağlıklı bir şekilde taktırmalı ve sıkılığı kontrol ettirmelisiniz.
• Unutmayın düzenli araç bakımı, lastiklerinizin mümkün olan en uzun süre en iyi performansı vermesini sağlayacak, lastiğinizin ömrünü uzatacaktır.
• Aracınız için en uygun lastik ebadı, tip, model, özellik ve uygun lastik basıncı araç üreticiniz tarafından belirlenmiştir. Bu bilgiler, aracınızın kullanım kılavuzunda mevcuttur.
• Mevsim koşullarına ve yol koşullarına uygun lastiği seçin. Kış koşullarına göre hazırlanan kış lastikleri, ısınan havada sürüş güvenliğini ve konforunu olumsuz etkileyebilir. “
Dosya : Kış Lastikleri. Kış lastiği hayat kurtarır
Dosya : Kış Lastikleri. Kış lastiği hayat kurtarır
Sürdürülebilir lastik teknolojileri ve inovatif lastikler öne çıkacak. Kış lastikleri, sürücüleri en çok zorlayan ıslak, çamurlu, kaygan, karlı, erimiş karlı ve buzlu zeminlerde yol tutuşu, güçlü çekiş, güvenli frenleme, dengeli ve konforlu sürüş ile en yüksek seviyede su tahliyesi sağlıyor. Şehirlerarası yük ve yolcu taşıyan ticari araçlarda kış lastiği kullanma zorunluluğu 1 Nisan 2024’e kadar devam edecek. Günlük trafiğe çıkan bütün araçlara kış lastiği takılmasını tavsiye eden LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, KobiEfor’un sorularını yanıtladı.