KobiEfor Sanayi Ekonomi Dergisi

Cezasından kurtulmak için değil can güvenliği için kış lastiğine geçin! 1 Aralık’ta kış lastiği uygulaması başladı

DOSYA

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı kararıyla, şehirlerarası karayollarında yolcu ve eşya taşımasında kullanılan taşıtlarda kış lastiği takılmasını zorunlu kılan ‘kış lastiği uygulaması’, 1 Aralık 2022 tarihi itibarıyla başladı. 1 Nisan 2023 tarihine kadar 4 ay boyunca devam edecek uygulamaya işaret eden Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği LASİD, güvenli ve akıcı bir trafik için sadece zorunluluk kapsamında olan ticari araçlarda değil tüm araçlarda kış lastiği kullanılmasını önerdi.

1 Aralık tarihini ve kar yağmasını beklemeden kış lastiği hazırlıklarının tamamlanması gerektiğinin altını çizen LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt; şunları söyledi: “Kış lastikleri iklimsel değişimler nedeniyle farklılık gösteren hava koşulları ve buna bağlı olarak değişen yol durumlarına karşı sürüş ve can güvenliğine katkıda bulunur. Kış lastiği; + 7 derece altındaki sıcaklıklarda sertleşmeyerek yere tutunma özelliğini korur ve ıslak, çamurlu veya karlı yüzeylerde sürüş emniyetini artırır. Bu özellikleri nedeniyle hava ve yol şartlarından kaynaklanabilecek olası risklere karşı ortak trafiğin güvenli ve akıcı olmasına katkı sağlar. Altını çizmekte fayda görüyoruz, kış lastiği kar lastiği değildir, kış lastiğine geçmek için karın yağmasını beklemeyin. Yalnızca ticari araçları için değil özel araçları için de tüm sürücülerimizin 1 Aralık’tan önce kış lastiği hazırlıklarını tamamlamalarını öneriyoruz.”
Erdal Kurt, “Kış lastiği konusunda çok yol kat ettik, toplumda yaygın bir bilinç oluştu. Trafik hepimizin ortak alanı. Bilinçli bir yurttaş olmanın gereklilikleri gibi ortak trafikte de bilinçli bir sürücü olmak önem taşıyor. Elbette toplumun her alanında olduğu gibi trafikte de kurallar var. Bunlardan biri de önemine ve trafiğe katkısına dayanarak düzenlenen kış lastiği uygulaması” dedi.
Bireysel olsun kurumsal olsun, trafiğe çıkan tüm kullanıcıların bu kurallar çerçevesinde bilinç ve sorumlulukta hareket etmeleri gerektiğine dikkat çeken Kurt, “Bilinçli bir araç sahibi nasıl düzenli olarak araç bakımlarını, rutin kontrollerini aksatmadan yaptırıyorsa bulunduğu bölgenin iklim ve hava şartlarını dikkate alarak daha güvenli bir sürüş için kış lastiklerini kullanmak da bu bilincin bir parçasıdır, olmalıdır. LASİD olarak her fırsatta bu bilincin gelişmesi, toplumun her alanındaki farkındalığın artması için çalışmalarımızı sürdürüyoruz” diye konuştu.

“Can güvenliği için bilinçli olmak önemli”
Kış lastiğinin sadece kar yağdığında değil 7 derecenin altındaki kış koşullarında daha güvenli bir sürüş sağlama özelliğine sahip olduğunu anımsatan Erdal Kurt, bazı sürücülerin zorunlu olduğu için cezasından kurtulmak için kış lastiği taktığını ifade etti: “Ama inanın ki asıl mesele; zorunluluktan çok öte bir bilinçtir. Kış lastiği için yapacağınız zorunlu masrafı düşünmek yerine canınızı, aracınızdaki sevdiklerinizin ve trafikteki başka insanların hayatlarını koruma bilincine herkes sahip olmalı. Ortak trafik için hepimiz sorumluluk alarak tedbirli olursak; trafikteki herkesin can sağlığını koruyan akıcı ve güvenli bir trafiği de hep birlikte sağlamış oluruz. Dolayısıyla trafiğe çıkan herkese kar yağmasını beklemeden 1 Aralık’tan önce bu hazırlıklarını tamamlamalarını; hava ve yol koşulları ile bulundukları bölgenin Valilik duyurularını takiben kış lastiklerini takmalarını öneriyoruz. Sürücü olmayanlar ise bindikleri araçların, servislerin bu kurala uyup uymadığını mutlaka kontrol etmeliler.”

Kış lastiğinin avantajları nelerdir?
Erdal Kurt, şu bilgileri verdi: “Lastik; bir araçta bizi hayata bağlayan en önemli parçalardan biridir. Bu yüzden lastik bilinci, doğru lastik seçimi ve doğru kullanımının önemine hep dikkat çekmeye çalışıyoruz. Seçeceğiniz lastik, aracınıza, sürüş ihtiyaçlarınıza ve mevsimine uygun lastik olmalıdır. Doğru lastik güvenli sürüşe katkı sağlar. Aracınız, sizin ve çevrenizin koşulları için en doğru lastiği seçerken uzmanından görüş alabilirsiniz. Araç sahipleri sadece kış lastiği hakkında değil lastikle ilgili merak ettikleri tüm bilgiler için lasid.org.tr web sitemizi ziyaret edebilirler. Ayrıca youtube ve facebook sosyal medya hesaplarımızdan düzenli olarak lastiği anlatmaya devam ettiğimiz paylaşımlarımızı takip edebilirler.
7 derecenin altındaki hava koşullarında yaz lastikleri fren mesafesi, yol tutuşu gibi özellikleri açısından araç performansının düşmesine yol açar. Bu olumsuzlukların azaltılması için kış koşullarına uygun tekniklerle donatılmış lastiklerin kullanılması gerekir. Kış lastiklerinin sırt karışımı yaz lastiğine göre farklıdır, oluk sayısı fazladır ve geniştir; lastiğe ayrıca kılcal kanallar eklenir, yani desen olarak oldukça farklı bir görüntüye sahiptir. Tüm bunların etkisiyle kış lastiklerinde yaz lastiğine göre daha yüksek yol tutuşu ve daha kısa fren mesafesi sağlanır. Elde edilen bu avantajlar sonucu karayollarında trafiğin daha güvenli ve akıcı olması sağlanırken, can ve mal güvenliğimiz daha az risk altına girer.
• Kış lastiklerinin diş derinliği; yaz lastiklerine göre genellikle daha fazladır.
• Kış lastiklerinde desen doluluk oranı, standart lastiklere göre daha azdır. Böylece yol yüzeyindeki kar, buz, su, çamur gibi maddelerin oluklardan dışarı atılması daha kolay olur.
• Kış lastiklerinin sırt yapısı farklıdır. Kılcal kanalları ve dişli omuz blokları sayesinde karlı, erimiş karlı ve çamurlu yüzeylerde ilave çekiş sağlar.
• Kış lastikleri yüksek silika içeren özel karışımı sayesinde 7 derecenin altında sertleşmeyerek, tutunma özelliklerini korur ve ıslak zeminde sürüş emniyetini arttırır.
• 7 dereceden daha soğuk havalarda kış lastiklerinin fren mesafesi; gerek yaz lastiklerinden ve gerekse zincir takılmış lastiklerin fren mesafesine göre daha kısadır.

Lastik bakımı önemli
Lastiklerinize iyi bakmak, onların ömürlerini uzattığı gibi sürüş sırasında güvenliğinizi sağlar. Lastik bakımı, yakıt alırken bile yapabileceğiniz kadar kolay bir işlemdir.
Lastiklerinizi kontrol edin: Herhangi bir hasar veya düzensiz aşınmaya karşı gözle muayene yapın. Lastiklerin belirli taraflarında aşınma varsa sorunun kaynağını araştırmanız gerekebilir.
Hava basıncını kontrol edin: Hava basıncını düzenli kontrol etmeyi alışkanlık haline getirin. Gereğinden az veya fazla şişirilmiş lastikler, aracın yol tutuşunu ve frenlemesini tehlikeli olacak şekilde etkileyebilir.
Mevsimine göre lastik kullanın.
Lastik sırt bölgesini kontrol edin: Lastiğinizin yolla temas eden kısmı olan sırtlarını kontrol edin. Sırttaki oluklar kaybolmak üzereyse lastiklerinizi değiştirme vakti gelmiş demektir. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın belirlediği (sırt için) yasal aşınma sınırı, yaz lastikleri için 1.6 mm’dir. Ancak bu değer 3 mm’nin altına düştüğünde lastiklerinizi değiştirmeniz önerilir.
Lastik diş derinliğini düzenli kontrol ettirin.
• Uzun süredir kullanılan lastiklerinizi kontrol ettirin.
• Yük kapasitesine uyun: Lastiğin yük endeksinde önerilen yük kapasitesini aşmayın. Maksimum kapasitelerinin üzerinde yüklenen lastikler, patlayabilir veya aracın süspansiyon sistemine zarar verebilir.
• Rot balans ayarlarını düzenli yaptırın.
• Yüksek hız yapmayın: Yüksek hızın lastiklere verdiği zarar, diğer tüm etmenlerden daha fazladır. Yüksek hızdan ve yoldaki döküntülerden artan ısı, aşınmayı ve hava kaybını hızlandırır, hatta ani lastik patlamalarına yol açabilir.
• Lastik yaşını kontrol edin: Çok fazla kilometre yapmayan bir arabanız varsa aşınma ve yıpranma sorun yaratmayabilir. Yanlış depolanan lastiklerde erken yıpranmalar görülebilir. Oluşabilecek çatlaklar, lastikleri yola uygunsuz hale getirebilir. Birkaç yıl içinde lastiklerinizi (yedek lastiğiniz dahil) değiştirmediyseniz bir değişime gitmeyi düşünebilirsiniz.

Alırken, saklarken nelere dikkat etmeli?
LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, kış lastiği alırken ve saklarken dikkat edilmesi gerekenleri de anlattı:
• Araç üreticisinin önerdiği ebat ve tip; yük sınıfı ve hız sınıfına uygun özelliklere sahip kış lastiği takılmalıdır.
• Kış lastiklerini yaz lastiklerinden ayırtedebilmek için yapısal farklılıklarının yanı sıra yanaklarındaki markalamaya dikkat etmek gerekir.
• Seçilen kış lastiğinin üzerinde mutlaka ‘Kış Lastiği’ (içinde kar tanesi deseni olan üç zirveli dağ) işaretinin olması gerekir.
• Aracın tüm lastiklerinin kış lastiği olması gerekir, çünkü aracın en kısa mesafede durması hareket edebilmesinden daha önemlidir. İyi bir fren performansı ve kararlılık için 4 tekerlekte de Kış Lastiği şarttır. Araçta sadece 2 lastiğin kış lastiği olması, ani frenleme ve viraj alma gibi manevralar sırasında aracın kontrolünü zorlaştırır.
• Kış lastikleri; kullanılmadıkları dönemlerde uygun koşullarda saklanmalıdır. Tekrar araç altına takıldıklarında performans kayıpları yaşanmaması için ideal şartlarda (kuru, serin, güneş ışığı almayan asit ve yağ benzeri kimyasallardan uzak) muhafaza edilmelidir.

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.