Araç ve filo kiralama sektörü, ekonomiye değer sağlamaya devam ediyor. Şirketler, pazarlamadan operasyonlarına, lojistik ve ulaştırma ihtiyaçlarına kadar her alanda binek ve ticari araca ihtiyaç duyuyor. Şirketler araçları satın alma yoluna gidebildiği gibi, araçlara harcayacakları sermayeyi başka alanlarda yatırıma dönüştürmek istediklerinde araç ve / veya filo kiralamayı tercih ediyor. Operasyonel araç kiralama sektörünün son durumuna bakıldığında kiradaki aktif araç sayısı ve toplam araç sayısı azalırken; şirketler artık daha fazla hafif ticari araç kiralamayı tercih ediyor. İklim değişikliği meselesi gündemdeki yerini korurken; şirketlerin eğilimi de daha çevreci olma yönünde, bunun göstergesi de sektörde elektrikli ve hibrit araçların payının artması.
Rapora göre, Renault yüzde 23.3 pay ile Türkiye operasyonel araç kiralama sektörünün en çok tercih edilen markası olmayı sürdürdü. Renault’u yüzde 14.5’le Fiat, yüzde 11.0’le Volkswagen ve yüzde 10.9’la Ford takip etti. Bu dönemde, sektörün araç parkının yüzde 50.9’u kompakt sınıf araçlardan oluşurken, küçük sınıf araçlar yüzde 26, üst-orta sınıf araçlar yüzde 18.5 pay aldı. 2018 sonunda sektörün filosundaki payı yüzde 2.9 olan hafif ticari araçların payı ise 2021’in ilk yarısında yüzde 4.6’ya yükseldi. Sektörün araç parkında yer alan hibrit ve elektrikli araçların payının hızla artmaya devam etmesi de dikkat çekti. Sektörün araç parkının büyük bölümünü yüzde 76.5 ile dizel yakıtlı araçlar oluşturmayı sürdürürken, benzinli araçların payı yüzde 18.1’e çıktı. Hibrit ve elektrikli araçların payı ise yüzde 3.6’dan yüzde 5.4’e çıktıı.
2021’in ilk altı ayı sonunda sektördeki gövde tipine göre araç oranlarında sedan birinciliği devam ederken SUV gövde tipindeki istikrarlı artış da dikkat çekti. Sedan gövde tipine sahip araçlar yüzde 64.3’le birinci, hatchback gövde tipine sahip araçlar yüzde 19.1 ile ikinci, SUV araçlar yüzde 6.7 ile üçüncü sırada yer aldı, onları yüzde 1.9 ile station wagon gövde tipine sahip araçlar takip etti. Rapora göre, sektörün toplam araç parkındaki araçların yüzde 70’ini otomatik vitese sahip araçlar oluştururken, manuel vitesli araçların payı yüzde 30 oldu.
Sözleşmelerin büyük bölümü 30-42 ay süreli
Operasyonel kiralama sektörü, 2021’in ilk altı ayını kapsayan dönemde ekonomiye önemli oranda vergi girdisi sağlamaya da devam etti. Sektörün 2021’in ilk yarısında ödediği vergi tutarı toplamda 4.5 milyar TL’yi buldu. Sektördeki kiralama sürelerine bakıldığında ise yılın ilk yarısında Türkiye’deki operasyonel kiralamaların yüzde 48.4’ünü 30-42 ay süreli sözleşmelerin oluşturduğu görüldü. Bu sözleşmelerden sonra en çok tercih edilen operasyonel kiralama süresi yüzde 21 ile 43 ay ve üzeri sözleşmeler olurken; 18-30 aylık sözleşmeler yüzde 19 tercih edildi. 18 ayın altındaki kiralama sözleşmeleri ise kontratların yüzde 11.7’sini kapsadı.
“Yeni fırsat cevherlerini ortaya çıkarmalıyız”
TOKKDER (Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, Pandemi sürecinin uzaması ve kapanmaların Türkiye’de dış turizmi olumsuz etkilediyse de uzun bir aradan sonra geçirdiğimiz ilk kısıtlamasız bayram tatilinin, kısa dönem araç kiralama sektöründe önemli bir hareketlilik yarattığını söyledi: “2020’de uzun kapanma dönemleri nedeniyle 2019’a göre yüzde 50 küçülen sektörümüzde, yaşanan hareketle 2020 yılına göre yüzde 50 büyüme söz konusu.”
Sektördeki küçülme yavaşlıyor: Sektörün toplam araç sayısı yerine müşterideki araç sayısına bakıldığında sektördeki küçülmenin yavaşladığının ve yerini daha stabil seyre bıraktığının söylenebileceğini aktaran İnan Ekici, “Operasyonel araç kiralama sektörünün müşterideki araç sayısı 2021’in ilk çeyreğinde 225 bin adet seviyesindeyken 2021’in ilk yarısı sonunda 223 bin adede düştü. Yılın ilk çeyreğine göre müşterideki araç sayısında yüzde 1’in altında bir daralma yaşandı” dedi.
Covid–19 salgınının ezberlerimizi bozduğunu vurgulayan Ekici, iş dünyasına egemen olacak farklı bir anlayış ve iş yapma modelinin sektörlerine daha önce düşün(e)medikleri yeni fırsatlar sunduğuna değindi: “Tek yapmamız gereken, beyinlerimizin içindeki toprağı yeni kuşağın ekipmanlarıyla kazıp, içindeki bu yeni fırsat cevherlerini ortaya çıkarmak.”
Pandemi öncesinde de büyüyen karavan sektörü, salgın ile birlikte büyümesini hızlandırdı. Yoğun ilgi, sektörün de kendisini yenilemesine yol açtı. Satın alma, kiralama hatta devrekaravan (devremülkün karavan sektörüne uyarlanmış hali) sahibi olmak gibi seçenekler mevcut. Karavan hayali kuranlar Pandemi’de bu hayallerini gerçekleştirmeye çalışınca sektörde yüzde 400 artış yaşandı, taleplere yetişmekte zorlanıldı. Uzmanlar, Pandemi’de karavan pazarının yüzde 50 büyümesini bekliyor. Karavanlar; motokaravan ve çekme karavan olarak kiralanabiliyor.
Araç kiralama sektörü 65 yıllık bir yükten kurtuldu
Araç kiralama şirketlerinin uzun zamandır en önemli sorunlarından olan bir konu, TOKKDER’in ilgili devlet kurumları nezdinde sürdürdüğü girişimler neticesinde, 2020’nin sonunda yapılan bir düzenlemeyle çözüldü. 25 Aralık 2020 tarihli ve 31345 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren ‘Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’e göre; halihazırda kiralık araçların tescil plakasına uygulanan ve araç kiralama şirketlerine tebliğ edilerek tahsil edilen trafik idari para cezaları, bu düzenleme ile birlikte aracın kiracısına tebliğ edilecek ve aracın kiracısından tahsil edilecek.
TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, bu düzenlemeden sonra araç kiralama sektörü için iki önemli yasal düzenleme beklentilerinin bulunduğunu da ifade etti: “Günlük araç kiralamada ‘işleten’ sıfatının uzun dönem kiralamada olduğu gibi kira süresi boyunca kiracıya/müşteriye devredilmesi yönünde bir düzenleme yapılmasını bekliyoruz. Bunun yanı sıra kiralık araçların kontrat süresi sonunda iade edilmemesi, diğer bir deyişle çalınması durumunda uygulanan cezanın artırılmasını, bu suçun ‘emniyeti suistimal’ kapsamında değil, ‘oto hırsızlığı / organize suç / nitelikli dolandırıcılık’ kapsamında değerlendirilmesi yönünde bir düzenleme yapılmasını talep ediyoruz.”
Araç ve filo kiralama sektörü yüzde 50 büyüyecek
Araç ve filo kiralama sektörü yüzde 50 büyüyecek
Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği’nin (TOKKDER) raporuna göre; operasyonel araç kiralama sektörünün aktif büyüklüğü 46 milyar TL’ye ulaştı. Sektörün filosundaki hafif ticari araç payı yüzde 4.6’ya, elektrikli ve hibrit araçların payı yüzde 5.4’e çıktı. TOKKDER Başkanı İnan Ekici, Pandemi’nin getirdiği değişiklerin yeni fırsatlar sunduğuna dikkat çekerek, “Yeni fırsat cevherlerini Ortaya çıkarmalıyız” dedi.