Türkiye’de 81 ilde, 10 oto servis derneğinin katılımıyla 2018 yılında kurulan ve özel servislerin temsilcisi olan Tüm Oto Servisleri Federasyonu (TOSEF), genç bir sivil toplum kuruluşu olarak yeni dönem projeleriyle dikkat çekiyor. TOSEF Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Ünaldı, “İstanbul’da İSOSED, Kuzey Marmara’da KUMSED, Güney Marmara’da GÜMOSED, Ege’de EGESED, Batı Akdeniz’de BASED, Doğu Akdeniz’de DASED, Güney Doğu Anadolu’da GASED, Doğu Karadeniz’de DOKSED, Orta Karadeniz’de OKSED ve İç Anadolu’da ANOSED dernekleri ile TOSEF, sektöre ve ülkemiz ekonomisine katmadeğer yaratmayı hedefliyor. Halihazırda 657 üyesi bulunan TOSEF, üye derneklerinin yanı sıra kurduğu komiteleri ile oto servislerine fayda sağlayabilecek projeler geliştirmeyi amaçlıyor. TOSEF bünyesinde kurulan bu komiteler aynı zamanda diğer toplum kuruluşları, dernekler, resmi kuruluşlar ve bakanlıklar ile birlikte çalışarak, oto servislerinden alınan hizmet kalitesinin yükseltilebilmesine ve servis maliyetlerin azaltılabilmesine yönelik çözümler üretmeyi hedefliyor” diye konuşuyor.
“Üyelerimizin gelirlerini artırmayı, giderlerini azaltmayı amaçlıyoruz”
Ünal Ünaldı, TOSEF’in toplamda 10 bin kişi istihdam eden 657 özel servis ve 10 dernekten oluştuğunu belirterek, “TOSEF üyesi her bir özel oto servisinin ayda ortalama 50 otonun tamir ve bakımını gerçekleştirdiği düşünüldüğünde toplamda yıllık 1.5 milyar TL hizmet üretimi yapan bir sektörü temsil ediyoruz. Kuruluş amacımız; özel servislerin sürdürülebilirliğini sağlamak, üyelerimizin gelirlerini artırmak, giderlerini azaltmak. Sektörümüzdeki yeni gelişmelerle ilgili eğitim, teknoloji, yazılım desteği sağlayarak üye özel oto servislerimizin ticaret hayatlarını devam ettirebilmelerini, mesleklerini gelecek kuşaklara aktarabilmelerini sağlamak” diyor.
TOSEF üyeleri TOSAŞ A.Ş.’yi kurdu: TOSEF bünyesindeki oto özel servislerinin yetkili servis standartlarında hizmet sunduğunu vurgulayan Ünal Ünaldı, ürettikleri yeni projelere de değiniyor. Ünal Ünaldı, üyelerinin gelirlerini artırmak ve giderlerini düşürmek amacıyla imza attıkları en önemli projelerden birinin; TOSEF üyelerinin ortaklığında TOSAŞ Otomotiv Hizmetleri A.Ş.’nin kuruluşu olduğunu anlatıyor: “Herhangi bir kâr amacı bulunmayan TOSEF ve TOSEF üyelerine yeni ekonomik fırsatlar kazandırmak üzere kurulan TOSAŞ, geniş tabanlı girişimcilerden oluşan ortaklık ve yönetim yapısı sayesinde, paydaşlarına katmadeğer yaratan, uzun ömürlü projelere imza atmayı hedefliyor.”
Ünal Ünaldı, TOSEF ve TOSAŞ’ın kuruluşunun 3 amacı olduğunu söylüyor: “Üyelerimizin gelirlerini artırmak, giderlerini azaltmak ve sürdürülebilir işgücü yaratmak. Her yıl, özellikle kur değişimleriyle birlikte malzeme fiyatları giderek artıyor, dolayısıyla giderlerimiz artıyor ancak gelirlerimizi aynı ölçüde artıramıyoruz. Ciddi bir karlılık problemimiz var, gider artışını durduramıyor, gelirlerimizi artıramıyoruz. Çok fazla kar marjımız kalmadı. Biz de TOSEF’i ve TOSAŞ’ı kurduk."
TOSEF’in yanı sıra aynı zamanda TOSAŞ Otomotiv Hizmetleri A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı olan Ünal Ünaldı, kendi şirketi oto servis hizmetleri sunan RS Servis’in, yüzde 100 yerli sermayeli Türk şirketi Renew Solutions-RS Hasar Çözümleri’nin, YTÜ Teknopark işbirliğiyle Yıldız Teknik Üniversitesi İkitelli Teknopark’ta kurulan yüzde 100 yerli sermayeli Destech Hasar Çözümleri A.Ş.’nin de yönetim kurulu başkanlığını da yürütüyor.
TOSAŞ’ın ilk projesi; sigorta ve filo kiralama şirketleriyle anlaşmalar: Ünal Ünaldı, TOSAŞ’ın yürüttüğü projeler hakkında şu bilgileri veriyor: “Sigorta ve filo kiralama şirketleri anlaşmalarımız var. O anlaşmaları 100 TOSEF üyesinin ortak olduğu TOSAŞ Otomotiv Hizmetleri A.Ş. ile gerçekleştiriyoruz. TOSAŞ, henüz çok yeni bir şirket, 1 Şubat 2020’de kuruldu. Amacımız, TOSEF üyelerinin iş hacmini artırmak. Tüm üyelerimizin hisse satın alabileceği bir yapı sunduk. Trafik Sigortası alanında kazan-kazan mantığıyla bir proje ürettik, sigorta şirketleriyle görüşmelerimiz başladı. Trafik hasarlarında Hazine Tebliği’ne göre; 0-3 yaş araçlarda orijinal parça, 3-10 yaş araçlarda eşdeğer (belgeli) parça, 10 yaş ve üzeri araçlarda yan sanayi kullanılabileceği belirtiliyor. Biz 3-10 yaş araçlarda eşdeğer parçalarda yerli imalat yedek parça kullanabiliriz. Örneğin; yurtdışından 100 dolara gelen malzemeyi Türkiye’de 50 dolara bulabiliriz. Hem sigorta şirketlerinin maliyeti düşer, hem de düşük kalite yerine müşterilerimizin araçlarında daha güvenilir ve kaliteli malzeme kullanmış oluruz. Sigorta şirketlerine; ‘Biz kalite-fiyat dengesini ayarlarız, siz de bize kar marjı verin’ diyoruz. Birçok sigorta şirketi bu projeyi mantıklı buldu. 2020 yılında bu projeleri hayata geçirmek istiyoruz.”
İkinci proje; ortak satın alma çalışmalarıyla maliyetleri düşürmek: Ünal Ünaldı, TOSAŞ vasıtasıyla ortak satın alma çalışmasıyla TOSEF üyelerinin maliyetlerini düşürmeyi planladıklarını da açıklıyor. Yedek parçalar ve boya sarf malzemelerinin ortak satın almasıyla TOSEF üyelerinin girdi maliyetlerini düşürmeye çalışacaklarını kaydeden Ünaldı, TOSAŞ üzerinden yaptıkları anlaşmalarla üyelerinin indirimli akaryakıt almalarını da sağladıklarını dile getiriyor.
“Ahi Evren Eğitim Akademisi ile sürdürülebilir işgücü sağlamak istiyoruz”: Ünal Ünaldı, mesleğin sürdürülebilir olması için nitelikli insan kaynağı yetiştirmenin önemine de dikkat çekiyor. Bu noktada eğitim çok önemli. Ünal Ünaldı, bu amaçla iki ay önce Ahi Evren Eğitim Akademisi’ni kurduklarını açıklıyor: “Ahilik, ustanın çırağa el vermesidir. Milli Eğitim Bakanlığı’ndan (MEB) meslek edindirme kursu yetkisi almak için çalışıyoruz. 6 ay süren eğitimle yetiştirdiğimiz teknisyenleri KOSGEB desteğiyle istihdam etmek istiyoruz. MEB, İŞKUR ve KOSGEB’le işbirliği protokolleri imzalamak için görüşmelerimiz sürüyor. Böylece hem sektörümüzün ihtiyacı olan insan kaynağını yetiştirmek hem de üyelerimizin devlet teşvik ve desteklerinden yararlanmasını sağlamak istiyoruz.
Üye işyerlerimizin firma sahiplerine yönelik ise işletme, iş hukuku, finans, müşteri memnuniyeti eğitimleri sunuyor olacağız. Edindiğimiz tecrübeleri, yurtdışında aldığımız eğitimleri buradaki üyelerimizle paylaşacağız. TOSEF Eğitim Komitesi Üyeleri araştırmalar yapacak, eğitimler alacak, Ahi Evren Akademisi’nde TOSEF Üyeleri ile bunları paylaşacaklar.
Geleceğin gündemi; elektrikli araçlar. Her araç için bir onarım tekniği geliştirilir, önemli olan bunun için Ar-Ge yapmaktır. Elektrikli araçlar TOSEF olarak bizim de gündemimizde. Bununla ilgili fuar ziyaretleri yapacağız. Türkiye’nin otomobili yerli araç TOGG’u sonuna kadar destekliyoruz, TOSEF üyeleri olarak TOGG’un satışı ve servisi konusunda yetkili servisi olmak için başvurumuz olacak.”
TOSEF Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Ünaldı
TOSEF Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Ünaldı
TOSEF (Tüm Oto Servisleri Federasyonu) Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Ünaldı, TOSEF’in ve TOSEF üyelerinin kurduğu TOSAŞ A.Ş.’nin, üyelerinin gelirlerini artırmak, giderlerini azaltmak ve sürdürülebilir işgücü yaratmak amacıyla kurulduğunu söylüyor. Biz de Ünal Ünaldı ile TOSEF’in önümüzdeki dönemde hayata geçirmeyi planladığı projelerini konuştuk.