Çalışanların göstermiş olduğu performansı onun kişiliğiyle sahip oldukları yetenekleriyle ve işe göstermiş olduğu ilgiyle yakından ilişkilidir. Çalışanın kişiliği ve doğuştan gelen yeteneklerini değiştirmemiz mümkün olamayacağına göre ancak onun işe olan ilgisini ve yaklaşımını arttırarak performansını arttırma yoluna gidebiliriz. Bunun için de kişiyi motive edecek, işi sahiplenmesini sağlayacak çeşitli metod ve yöntemler kullanabiliriz.
Bu yöntemler arasında performans değerlendirme, kariyer planlama ve eğitim süreçlerini bir bütün olarak ele almalıyız. Performans değerlendirme ücret artışı, prim, terfi, işe son verme, eğitim ihtiyacı belirleme gibi aşamalarda yöneticinin karar vermesinde temel oluşturmaktadır.
Performans değerlendirmesinde çalışanlar birey olarak ele alınmaktadır. Kuşkusuz kurumda çok karmaşık yapıya sahip olan insanı değerlendirmek; makineleri, araçları, arazileri ve binaları değerlendirmekten çok daha zordur. Bir işletmede verimliliği arttırmak, yönetici yetiştirmek, geliştirmek, ödüllendirmek, çalışanları terfi ettirmek, kariyerlerini planlamak bakımından performans değerlendirmesi son derece önem taşımaktadır.
Performans Değerlendirmesi belli bir dönemi kapsar, başlangıç ve bitiş tarihleri vardır. Çalışanların belirli bir dönemde gerçekleştirmiş olduğu başarı durumlarını ve ileriye yönelik gelişme potansiyellerini belirlemeye yönelik çalışmalardır.
Değerlendirme çalışanların kurumda yapmış oldukları görev ne olursa olsun bireylerin yetkinliklerini, hedeflerini ve projelerini kapsayıp, bireyin eksik ve fazlalıklarının, yetersiz oldukları konularda gelişim planlarının gözden geçirilmesidir.
Performans değerlendirmesinde, çalışanın işinde ne ölçüde başarılı olduğunun belirlenmesi hedeflenmektedir. Daha sonra bundan faydalanarak çalışanın yetkinliklerine ve hedeflerine göre gelişme planının hazırlanması ve bu planın kişiye iletilerek katılımının sağlanması amaçlanmaktadır.
Performans değerlendirmenin yararlarını; değerlendiren (yöneticiler), değerlendirilen (astlar) ve kurum açısından farklı faydalar sağlamaktadır.
Yönetici-(Değerlendiren) İçin Faydaları
- Çalışanların ve kurumun performansının arttırılması,
- İletişim ve ilişkilerin iyileştirilmesi,
- Çalıştığı kişinin zayıf ve güçlü yönlerinin belirlenmesi,
- Potansiyel ve mevcut sorunların ortaya konması.
Çalışan (Değerlendirilen) İçin Faydaları
- Kurum içindeki rolünün netleştirilmesi,
- İşten elde edilen kişisel tatminin artması,
- Kendine ait kuvvetli ve zayıf yönleri öğrenme olanağı,
- Bireysel gelişim için imkan verilip, kariyer yolunun açılması.
Kuruma Sağladığı Yararlar
- Çalışan ve bölümlerin performanslarının iyileştirilmesi,
- Hizmetin kalitesinin iyileştirilmesi,
- Karlılığın ve verimliliğin arttırılması,
- Bireylerin potansiyelinin daha objektif kriterlerle değerlendirilmesi.
Çalışan Performansı
Paylaş