Anadolu’nun birçok kentinde uluslararası standartlarda ve kalitede üretim yapan firmalar markalaşamadıkları için bir çok dünya markasına fason üretim yapmak zorunda kalmaktalar. Örneğin, Bursa’da ve Denizli’de üretim yaptıran çok sayıdaki uluslar arası giyim ve havlu-bornoz markaları burada fason ürettirdikleri ürünleri gerek kendi ülkelerinde gerekse ihracat yaptıkları ülkelerde üç ya da dört katı fiyata satmaktadırlar. Bu durum sadece giyimde havlu-bornozda değil, bir çok alanda üretilen ürünlerde de geçerli olmaktadır.
Ülkemizde marka bilincinin her sektörde gelişmesi için görsel ve yazılı medyada yayınlar yapılmakta ve bu amaçla yarışmalar düzenlenmekte. KobiEfor Dergimiz’de markalaşma bilincinin gelişmesi bağlamında birçok kez dosyalar hazırlayarak hedef kitlesine sunmayı amaç edinmektedir.
Geçtiğimiz ay sonunda Anadolu markaları adlı bir yarışma düzenlenmiş bu yarışmaya katılarak ödül alan firmalarla sohbet etme olanağını bulmuştum. Yarışmanın amacı; İstanbul dışındaki illerdeki şirketlerde marka bilinci yerleştirmek, “marka olma” konusunu öne çıkarmak. Bu illerdeki markalaşma stratejilerini, marka olma yolunda ilerleyenlerin başarı öykülerini bir araya getirip ödüllendirmek. Böylece diğer Anadolu şirketlerine modeller yaratmak olarak belirlenmişti. Patent ve marka sahibi olma, yarışmaya katılabilmenin ön koşulu olarak öngörülmüştü. Yarışmada; ‘Büyük Şirketler’ (‘Ticaret, Tarım ve İmalat’ alt kategorilerinin her birinde en başarılı ilk 3 şirket), ‘Küçük İşletmeler’de ise (cirosu 10 milyon TL’ye kadar olan) markalaşma konusunda en başarılı performansı sergileyen ilk 3 şirket ödüllendirilecekti.
Benim de içinde bulunduğum jüri toplantısında deyim yerindeyse ince eleyip sık dokuyarak karar verildi ve değerlendirmeye giren şirketler de ödüllerini almış oldular. Yarışmaya katılımlar, Adana Kırşehir, Konya, Antalya, İzmir, Sivas, Çorum, Hatay, Kütahya, Ankara, Bursa, Kocaeli, Karaman, Denizli, Muğla, Mersin ve Eskişehir illerimizdendi. Katılanların tümü inanılmaz çabalarıyla yurtiçinde ve yurtdışında çoğumuzun farkında olamadığımız başarıya imzalarını atmışlardı. Elbette yarışmaya katılmamış ancak bu başarıyı yakalayan şirketlerimizin de varlığını biliyor ve bunların varlığından yakaladıkları başarılardan gurur duyuyoruz.
Bu yarışmada dikkatimi çeken başarı öyküsü olarak değerlendirebileceğimiz ‘Küçük İşletmeler’ dalında birincilik ödülü alan bir şirketten söz edeceğim. 1992 yılında Muğla’nın Dalaman ilçesinde kurulan San Bilgisayar uzun yıllardır turizm alanında edinmiş olduğu tecrübe ve yetişmiş personeli ile Incoming ve Outgoing faaliyetinde bulunan acente ve tur operatörlerine Sejour ve TourVisio markalı ürünleri ile çözümler sunan bir yazılım şirketi. Acenteler ve son kullanıcılar için geliştirmiş olduğu web uygulamaları ile çözüm ortaklarına Türkiye ve ‘dünya’da rekabet gücü kazandırmakta. Şirketin geliştirdiği bir başka yazılım da Sejour ve TourVisio programlarıyla entegre edilen Sanfinans Muhasebe Yazılımı.
Şirket, bünyesinde istihdam ettiği Türk’lerin yanısıra 40 çok uluslu personeli ile 4 kıtada, Almanya, Finlandiya, Hindistan, Hollanda, İran, İspanya, İsveç ve İtalya’nın aralarında bulunduğu 50 ülkede 500’e yakın turizm seyahat acentasına hizmet vermekte. Yeni yılda da Almanya-Münih, Rusya, Tayland ve Dubai’de ofis açmayı planlamışlar.
Dünyada yazılım sektöründe en iddialı ülkelerinden biri olan Hindistan’ın en büyük firmalarından birinde de bu programın kullanılması gelinen başarının bir göstergesi olarak görülmeli. Türkiye’de aktif incoming acentaları pazardaki payı yüzde 90 civarına ulaşmış. Turizme yönelik yurtiçi ve yurtdışı fuarlara sürekli olarak katılıyorlar. Örneğin Türk turizminin nabzını tutan ve en önemli sektör fuarı olan EMITT’e 2012 yılında 16. kez kesintisiz katılmışlar.Akdeniz Üniversitesi Ateknokent’te Ar-Ge çalışmalarıyla yeni ürün geliştirme çabalarını sürdürmekteler.
Ülkemizdeki 55 üniversite, yüksekokul ve turizm meslek liselerinde Sejour Programı ders olarak okutulmakta. Bakanlıkta bu programı ders kitabı olarak da bastırmış.
Anadolu’dan (Muğla-Dalaman) doğan yüksek katma değerli bir ürünün (yazılım programı) markalaşarak dünyanın pek çok ülkesinde tanınır ve kullanılır konuma gelmesi gerçekten bir başarı öyküsü…
Emeği geçenleri kutlamak gerekiyor.
Dileğimiz Anadolu’dan çok sayıda San Bilgisayar’ların çıkması…
2013 yılının tüm okurlarımıza ve ülkemiz insanlarına sağlık, başarı ve mutluk getirmesini dilerim.
Anadolu'da marka yaratmak... Bir başarı öyküsü
Paylaş