KobiEfor Sanayi Ekonomi Dergisi

Yapay zeka ile yeni nesil reklam çözümlerinin adresi; RTB House Türkiye

AJANS

Dünyada 70’ten fazla ülkede 1500’ün üzerinde markaya internet teknolojileri ve reklam çözümleri sunan ve Avrupa’nın en hızlı büyüyen ilk 10 teknoloji şirketi arasında yer alan RTB House, Türkiye’de 6. yaşını kutluyor.

RTB House Ülke Müdürü  Can Tunçer, şirketin 2019 yılında Türkiye’de de hayata geçirmeyi planladığı 3 yeni inovasyonu açıklıyor: “RTB House’un yeni sosyal banner’ları, RTB House Snippets, RTB House’un yeni Tam Sayfa Öneri özelliği.”  İnternet teknolojilerine ve reklam çözümlerine gönül vermiş Robert Dyczkowski (CEO), Bartlomiej Romanski (CTO) ve Daniel Surmacz’ın (COO) bir araya gelerek Polonya’da kurduğu şirket; RTB House, 2012’de faaliyetlerine başladı ve kısa sürede dünyanın birçok ülkesine yayılmayı başardı. Şu anda Avrupa’nın en hızlı büyüyen ilk 10 teknoloji şirketi arasında yer alan RTB House’un 70’ten fazla ülkede Adidas, Hotels.com, New Balance, Trivago, Sephora ve Walmart.com gibi iyi bilinen markaları da içeren 1.500’ün üzerinde müşterisi bulunuyor. Financial Times 1000 listesinde Avrupa’da teknoloji sektöründe en hızlı büyüyen şirketler arasında gösterilen RTB House, gerçek zamanlı teklif verme modelinde reklam satın almak için kendi teknolojisini geliştirmeyi ve uygulamayı başaran dünyadaki birkaç şirketten biri olarak faaliyet gösteriyor.
RTB House Ülke Müdürü Can Tunçer, “Türkiye’de 6. yılına giren RTB House, aylık 10 milyon tıklama eşiğini geride bıraktı. RTB House Türkiye olarak İstanbul ofisimizi 2017 yılında açtık. Geçtiğimiz yıl Türkiye’de ciromuzu yüzde 100’ün üzerinde artırdık, son 2 yılda müşteri bazında 3 kat büyüme sağladık. Şu anda Vivense, Teknosa, Morhipo, Trendyol ve N11 gibi Türkiye’nin önemli e-ticaret şirketlerinin yanı sıra Koton, Adidas, Flo, ETS ve Boyner.com.tr gibi markalara hizmet veriyoruz” açıklamasını yapıyor.

Derin öğrenme ayda 10 milyar reklamı işliyor
Can Tunçer, RTB House’un tamamen derin öğrenme algoritmalarından yararlanan ilk ve tek yeniden reklam hedefleme (retargeting) şirketi olarak öne çıktığını söylüyor. Derin öğrenme işlevi, verileri kullanarak üst düzey özet modelleri hazırlıyor ve insan beyninin büyük bir hızla veri işleme şeklini taklit ederek insanların karar verirken kullandığı kalıpları oluşturuyor. Tunçer, “Derin öğrenme ile desteklenen birinci sınıf yeniden hedefleme platformu, şu anda saniyede 1 milyon talep, ayda 10 milyar reklam görüntüleme ve günde yaklaşık 3.5 milyon tıklama işliyor” diyor.

Yapay Zekâ
RTB’nin temelinde karmaşık algoritmalar yer alıyor: RTB sisteminin temelinde matematik modelleme, istatistik, makine öğrenimi (machine learning) ve veri madenciliği gibi karmaşık algoritmalar yatıyor. RTB House araştırmalarına göre, yapay zeka ile kendi kendine öğrenebilen teknolojiler, dijital reklamların başarı oranını yüzde 50’ye kadar artırabiliyor.
Can Tunçer, ‘Yapay Zeka’ araştırmalarının en fazla umut vadeden konularının başında gelen derin öğrenmenin, bilimkurgularda görülen, kendi kendine düşünebilen robotlara bir adım daha yaklaşmamızın önünü açtığını dile getiriyor: “Günümüzde derin öğrenme, oyun endüstrisinde kullanılmasının yanında birçok farklı sektörde de yer alıyor. Sağlıktan resim algılamaya, sürücüsüz araçlardan kişisel asistanlara kadar birçok alanda kendi kendine öğrenebilen algoritmalar, birçok farklı gelişmenin de yaşanmasını sağlıyor. Örneğin; bir kanser hücresinin teşhis edilmesi ya da siyah beyaz bir fotoğrafın renklendirilmesinde kullanılabiliyorlar.”
Oldukça hassas çıkarımlar sağlayan derin öğrenme teknolojisi, reklamcılık sektöründe de kullanılıyor. Can Tunçer, RTB House teknolojisiyle üretilen kendi kendine öğrenebilen algoritmalar sayesinde, kullanıcılara çok daha doğru ürün önerileri getirmenin mümkün olduğunu paylaşıyor: “Ayrıca kullanıcıların tıklama ihtimallerini çok daha iyi öngörerek dönüşüm potansiyelini ya da dönüşüm değerini hesaplamada sunulan yüksek başarı oranı sayesinde reklam aktivitelerinin yüzde 50’ye kadar daha verimli olması da sağlanabiliyor.”

Derin öğrenme insan beynini taklit ederek gelişiyor
Derin öğrenmenin reklamcılık alanındaki gücü, herhangi bir spesifik kural ya da yönlendirmeye gerek duymadan devasa bir verinin işlenerek insan davranışını taklit edebilmesinden geliyor.
Can Tunçer anlatıyor: “Eskiden insanlar tarafından önceden belirlenen kurallar çerçevesinde, herhangi bir kullanıcı, içerisinde altın sarısı renkte tokalı siyah bir ayakkabıya baktığında, öneri sistemi reklamlarda (banner) karşısına tokalı siyah ayakkabılar çıkarmaya devam ediyordu. Ancak derin öğrenme ile birlikte önceden belirlenen kurallara ihtiyaç ortadan kalktığı gibi çok daha gerçekçi öneriler sunulabiliyor. Bilgisayar otomatik olarak edindiği tecrübe ile birlikte siyah ayakkabılara uygun siyah bir çanta gibi en iyi kombinasyonu ya da tamamen farklı, kullanıcının beğenebileceği bir seçeneği karşısına çıkarıyor. Bu işlemde yalnızca bilgisayarın öğrendiği veriler ve algoritmalar karar mekanizmasında yer alıyor.”

Yapay Zekâ Laboratuvarının ilk ürünleri ortaya çıktı
Yıllık 5 milyon dolar bütçeli RTB House’un yapay zeka ile pazarlama çözümleri geliştirdiği AI Marketing Lab, ilk yeniliklerinin alfa testine başladı. 2019 yılında Türkiye’de de hayata geçmesi beklenen bu yenilikler daha kişiselleştirilmiş ve daha fazla içerik sunabiliyor. Can Tunçer, AI Pazarlama Laboratuvarı’nın ilk 3 inovasyonu arasında yer alanları şöyle açıklıyor:
RTB House’un yeni sosyal banner’ları, online alışveriş yapanlara kontrolü daha fazla vererek kullanıcı deneyimini ve öneri mekanizmasının geliştirilmesini sağlıyor. Oyunlaştırma özellikleri kullanılarak tüketicilerin ürünleri beğenme durumlarına göre oylamalarına olanak tanıyor. Tüketicilerin dahil olma dönüşlerine göre, daha fazla benzer ürün karşısına çıkarılırken, beğenilmeyen ürün çıkarılmıyor. Sosyal medya, online oyunlar ve Pandora gibi web hizmetlerinde gördüğümüz bu etkileşim fonksiyonu başarısını daha önce kanıtlamıştı. Kolektif kullanıcı bildirimleriyle sosyal banner’lar AI motoru için de genel kullanıcı deneyimi ve öneri mekanizmasının yeniden geliştirilmesine ve daha kişisel, daha iyi performans sunan sonuçlar çıkarmasını sağlayacak.
RTB House Snippets ile markalar RTB House’un içgörülerini kullanarak görsellerini daha verimli ve markanın kitabına uygun hale getirme şansı bulacaklar. Snippets, daha önce sunulması çok zor olan dinamik içeriklerin de gösterilmesinde kullanılabilir. Herhangi bir format için içerik kodlarını indirebilecek olan markalar, içeriklerine ihtiyaç duyulan tanımlayıcı etiketleri ekleyebilecek ve herhangi bir online kanaldaki reklam kampanyasında yer verebilecekler. Yeniden hedefleme kampanyalarındaki 5 yıllık deneyimi içerisinde RTB House, sadece göze hoş gelen değil aynı zamanda verimli kendine özgü, dinamik yaratıcı içerikler geliştirdi. Yeni Snippets özelliği ile markaların en fazla istediği konuların başında gelen daha fazla trafik oluşturulması, istikrarlı marka kampanyalarının yürütülmesi ve hedef kitle hakkında daha fazla içgörü elde edilmesi sağlanıyor.
RTB House’un yeni Tam Sayfa Öneri özelliği, her bir online alışverişçinin geçmiş davranışları ve online tercihlerine göre şekillendirilen birçok ürünün aynı anda sunulmasına olanak tanıyor. Kullanıcılar, kendilerine özgü olarak hazırlanmış alt sayfada, ürün sayfasına gitmeden çok daha fazla önerilen ürün görme şansı elde ediyorlar. Diğer platformların aksine daha kapsayıcı ürün seçenekleri sunarken kişiselleştirilmiş tam sayfa öneriler, sadece kullanıcıya özel olarak geliştirildiği ve sunulduğu için çok daha fazla görülüyor ve etkileşim sağlıyor. Ayrıca alışverişçilerin daha fazla bilgi için ürünlere tıkladıkları kişiselleştirilmiş bu ilk sayfalar, gerçek zamanlı, dinamik promosyonlar ve diğer özel tekliflerin de sunulmasına olanak tanıyor.”
Yükselen mecra mobil: Can Tunçer, Türkiye’de 100’e yakın müşterileri bulunduğunu belirterek, hizmet verdikleri ana sektörün moda olduğunu, bu sektörü kariyer, otomotiv, finans, ürün karşılaştırma ve turizmin takip ettiğini açıklıyor. Web sitesinde aylık en az 60-70 bin tekil ziyaretçisi, belli bir hacmin üzerinde satışı ve birden fazla ürünü bulunan müşterilerle çalıştıklarını kaydeden Tunçer, yapılan işbirliğinin faydaya dönüşmesinde bu kriterlerin önemli olduğunu vurguluyor. Tunçer, sundukları çözümlerle müşterilerimizin hacimlerini büyütmelerine katkı sağladıkları için tercih edildiklerinin altını çiziyor. Yükselen mecranın mobil olduğuna dikkat çeken Tunçer, bu noktada uygulamaların ve sosyal medyanın öne çıktığını ifade ediyor.
Can Tunçer, özellikle e-ticaret yapmak isteyen internetten satışı hedefleyen yolun başındaki bir girişimin  mutlaka bu işi profesyonellerle yürütmesi gerektiğini söylüyor: “Çalışacağınız ajansın referanslarına bakmalısınız. Uzun süreli kontratlardan kaçınmalısınız. Ajansın size iyi yön göstermesi ve sonuç elde etmesi önemlidir. Biz müşterilerimizle birlikte büyüyoruz, onlar ne kadar fazla ciro sağlarsa bizim de ciromuz o kadar artar. Dolayısıyla ‘Marka kazandıkça biz de kazanacağız’ mantığıyla çalışan bir ajansı tercih etmeliler."

Türkiye’de sektöre yatırımlar
RTB House Ülke Müdürü Can Tunçer, sektöre ilişkin şu bilgileri paylaşıyor: “IAB Türkiye AdEx-TR sonuçlarına göre 2017’ye kıyasla dijital reklam yatırımları yüzde 14.2 büyüme kaydederek 2.47 milyar TL’ye ulaştı. Display reklam yatırımları 2018’de yüzde 15 büyüme göstererek 1.41 milyar TL’ye ulaşırken ‘Display’ reklam kategorisinde en büyük payı 959 milyon TL ile ‘Gösterim ya da Tıklama Bazlı Reklam Yatırımları’ aldı. Mobil reklam yatırımları ise 1.4 milyar TL olarak öne çıkıyor.
Üstelik 411 milyon TL’lik hacme ulaşan ‘Sosyal Medya’ reklamlarının yüzde 79’u da mobil cihazlarda yer alıyor. Bunun yanı sıra ‘Programatik’ satın almanın 2018’de artış göstererek 1.64 milyar TL’ye ulaşması da dikkat çeken verilerden biri.”

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.